REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja dla jednostek straży pożarnej

Marcin Nagórek
Marcin Nagórek
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dotacja/ Fot. Fotolia
Dotacja/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotną kwestią, którą organ dotujący powinien brać pod uwagę jest forma techniczna przekazania środków pieniężnych. Kiedy konieczna będzie wcześniejsza uchwała?

Powiat może wspierać ochotniczą straż pożarną

Nasz powiat zamierza udzielić dotacji dla jednostek ochotniczej straży pożarnej na naszym terenie. Problem w tym, że jedna z jednostek ma osobowość prawną, a druga jej nie posiada i nie wiemy, jak przekazać środki. Czy konieczna jest odrębna uchwała rady powiatu, aby udzielić takiej dotacji?

REKLAMA

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

REKLAMA

Zadania związane z utrzymaniem ochrony przeciwpożarowej zaliczane są do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego zarówno szczebla gminnego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446), jak i powiatowego (art. 4 ust. 1 pkt 16 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814).

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.) ochotnicza straż pożarna funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1393 ze zm.). W tej ustawie usankcjonowano z kolei dwie formy prawne stowarzyszenia, mianowicie stowarzyszenie posiadające osobowość prawną (art. 9 w zw. z art. 17) i podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego oraz stowarzyszenie zwykłe (art. 40) nieposiadające osobowości prawnej, a tym samym niepodlegające wpisowi do ww. rejestru. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 5 ostatniej z wymienionych ustaw, stowarzyszenie zwykłe nie może m.in. otrzymywać dotacji. Nie ma zaś przeciwwskazań, aby taką dotację mogło otrzymać stowarzyszenie posiadające osobowość prawną.

Warto również zauważyć, że stosownie do art. 29 pkt 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m.in. z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Zasada ta znajduje swoje rozwinięcie w art. 32 tej ustawy. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 3b jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji. Zatem poza wątpliwościami pozostaje okoliczność, że ewentualna pomoc finansowa w formie dotacji dla konkretnych jednostek ochotniczej straży pożarnej może zostać przekazana z budżetu powiatu, o ile jednostki te funkcjonują w obszarze właściwości terytorialnej danego powiatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym aspektem podlegającym każdorazowo ocenie przez organ dotujący powinna być jednak techniczna forma przekazania tych środków pieniężnych. W sytuacji gdy odbiorcą pomocy w formie dotacji jest stowarzyszenie posiadające osobowość prawną, nie ma przeciwwskazań, aby środki pieniężne zostały bezpośrednio przekazane przez dotującą jednostkę (powiat) do konkretnej jednostki ochotniczej straży pożarnej. Dotacja taka będzie nosić cechy dotacji celowej, o ile przeznaczeniem jej będzie przekazanie środków na pokrycie konkretnych, a jednocześnie sporadycznych kosztów w ramach działalności ustawowej ochotniczej straży pożarnej, np. zakup konkretnie wskazanego sprzętu gaśniczego. Podkreślić również należy, że po przyznaniu dotacji stowarzyszeniu posiadającemu osobowość prawną, jej kwotę, szczegółowe przeznaczenie, termin przekazania i wykorzystania oraz termin i sposób jej rozliczenia powinna określać umowa o dotację zawierana pomiędzy jednostką ochotniczej straży pożarnej i organem wykonawczym samorządu (tu zarządem powiatu).

W sytuacji gdy dotacja ma być przeznaczona dla jednostki ochotniczej straży pożarnej działającej w formie stowarzyszenia zwykłego (nieposiadającego osobowości prawnej), brak jest podstaw prawnych, aby dokonać bezpośredniego transferu środków dotacyjnych (z powiatu) do takiej jednostki, co znajduje wprost potwierdzenie we wspomnianym wyżej art. 19 ust. 1 pkt 5 prawa o stowarzyszeniach. W takiej sytuacji wydaje się, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (powiat), który zamierza przekazać dotację, powinien podjąć stosowną uchwałę w oparciu o odpowiednie przepisy ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Na mocy wskazanej uchwały nastąpi udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej, z tym że jej odbiorcą będzie właściwa miejscowo gmina, na terenie której funkcjonuje jednostka ochotniczej straży pożarnej. Dopiero wskazana gmina będzie umocowana prawnie (jako zadanie własne) do odpowiedniego zadysponowania środkami dotacyjnymi dla określonej jednostki ochotniczej straży pożarnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Wspomniany wyżej art. 32 ust. 3b ustawy o ochronie przeciwpożarowej nie stwarza jednak podstawy do podjęcia odrębnej uchwały przez radę powiatu. Dla podjęcia odrębnej uchwały musi istnieć przepis prawny, który upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw oraz wyznacza zadania lub kompetencje danego organu. Wskazany przepis dopuszcza jedynie możliwość planowania w budżecie przekazania jednostce ochotniczej straży pożarnej środków pieniężnych w formie dotacji. Podobne stanowisko można odnaleźć w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu nr 18/1571/2010 z 6 października 2010 r. Dodatkowo należy wskazać, że z treści art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym nie wynika domniemanie właściwości rady powiatu we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania powiatu (domniemanie kompetencji w odniesieniu do rady gminy dopuszczono w oparciu o art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie nr KI-411/202/10 z 4 sierpnia 2010 r.). Jest wręcz przeciwnie, katalog spraw należących do kompetencji rady powiatu został określony w sposób ścisły. Warto również zauważyć, że art. 12 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym ustala dla rady powiatu wyłączną właściwość w zakresie uchwalenia budżetu powiatu. W związku z tym radni powiatowi, podejmując uchwałę budżetową, mają także możliwość wyrazić wolę przyznania jednostce ochotniczej straży pożarnej dotacji. Nie ma więc potrzeby, aby ponownie w odrębnej uchwale decydowali o przyznaniu temu podmiotowi dotacji. ©?

Marcin Nagórek

radca prawny

Podstawa prawna

Art. 19 ust. 1, art. 29 pkt 2, art. 32 ust. 3b ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 191 ze zm.).

Art. 9, art. 17, art. 19 ust. 1 pkt 5, art. 40 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1393 ze zm.).

Polecamy serwis: Finanse publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA