| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Dyscyplina finansów publicznych > Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) uczniów szkoły będącej jednostką budżetową, a dyscyplina finansów publicznych

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) uczniów szkoły będącej jednostką budżetową, a dyscyplina finansów publicznych

Dyrektor szkoły będącej jednostką budżetową rozważając zawarcie umowy ubezpieczenia NNW uczniów szkoły, powinien w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę to, czy w planie finansowym szkoły zostały przewidziane na ten cel środki finansowe, gdyż inaczej może on narazić się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Ubezpieczenie NNW uczniów szkół

Zgodnie z art. 79 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), szkoły publiczne są jednostkami budżetowymi. Oznacza to, że co do zasady  całość wydatków szkoły jest pokrywana bezpośrednio z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, zaś całość pobranych przez szkołę dochodów uznawana jest za dochód tych budżetów.

Dyrektor szkoły będącej jednostka budżetową zobowiązany jest zaś do dysponowania środkami publicznymi zgodnie z planem finansowym szkoły i nie ma on prawa przekraczać wydatków ujętych w planie finansowym (art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 ze zm. dalej jako ustawa o finansach publicznych) i jakkolwiek w przypadku szkół publicznych art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wprowadza pewną modyfikację powyższej ogólnej zasady, nie oznacza to jeszcze, że w zakresie  dysponowania dochodami własnymi dyrektor szkoły posiada pełną dowolność (zob. uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 29 września 2010 r. Nr 76/2010, publ. LexPolonica nr 2502103). Dodać ponadto należy, że jedną z podstawowych zasad dokonywania wydatków przez jednostki budżetowe jest ponadto dokonywanie tychże wydatków w sposób celowy i oszczędny.

Konsekwencje naruszenia zasad

Konsekwencją naruszenia powyższych zasad przez dyrektora szkoły będącej jednostką budżetową, a w szczególności przekroczenia limitu planowanych wydatków może być odpowiedzialność na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  (Dz.U. z 2005 r., Nr 14, poz. 114, ze zm. dalej jako ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych). Co za tym idzie dyrektor takiej szkoły zawierając umowę ubezpieczenia uczniów szkoły, na którą  w planie finansowym szkoły nie zostały przeznaczone odpowiednie środki, narazić się może na zarzut  popełnienia czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 15 lub art. 11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z dnia 30 stycznia 2012 r., sygn. akt  BDF1/4900/121/129/11/3983, publ. LexPolonica nr 3846920, zgodnie z którym to: „Treść art. 15 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje na czyn polegający na zaciągnięciu zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań. Zaciągnięcie zobowiązania nie musi oznaczać, że wydatek faktycznie został dokonany.” A co za tym idzie bez znaczenia dla oceny działania dyrektora może być fakt, iż np. składki opłacane są przez rodziców.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Krzysztofik

Dyrektor zarządzający 2Sisters PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »