| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Dyscyplina finansów publicznych > Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Zamknięcie ksiąg rachunkowych powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie finansowe przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Jakie błędy towarzyszą zamknięciu roku w jednostkach sektora finansów publicznych?

a) odpisy aktualizujące środki trwałe,

b) odpisy aktualizujące środki trwałe w budowie,

c) odpisy aktualizujące wartości niematerialne i prawne.

Wymienione powyżej odpisy dotyczą właśnie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów trwałych, która może być spowodowana różnymi przyczynami. Może to być zużycie fizyczne lub moralne środków trwałych lub zużycie moralne wartości niematerialnych i prawnych. Z moralnym zużyciem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych będziemy mieli do czynienia w przypadkach zmniejszenia przydatności danego składnika majątkowego na skutek postępu technicznego, zmiany technologii czy też zmiany działalności jednostki i brakiem przydatności tych składników.

Dane dotyczące odpisów z tytułu utraty trwałej wartości aktywów trwałych powinny wynikać z ewidencji księgowej jednostki. Ponieważ nowelizacja rozporządzenia z 2012 r. nie wprowadziła żadnych zmian w opisie dotychczasowych kont, jak również nie wprowadziła żadnych nowych kont służących do ewidencji odpisów aktualizujących z tytułu trwałej utraty wartości, należy wskazać, że dla ewidencji tych odpisów można utworzyć nowe konto, np. 074 „Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych z tytułu trwałej utraty wartości”. Odpisów tych nie powinno się natomiast ewidencjonować za pomocą konta 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”. Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o umorzenie obliczone według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości będą ewidencjonowane w korespondencji ze stroną Wn konta 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Zobacz również: Korygowanie sprawozdań finansowych

7 Brak utworzenia i ujęcia w księgach rachunkowych jednostki odpisów aktualizujących wartość należności

Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości z uwzględnieniem szczególnych przepisów określonych tym rozporządzeniem. Generalną zasadę tworzenia odpisów aktualizujących wartość należności określa art. 35b ustawy o rachunkowości. Przygotowując sprawozdanie za 2015 r., bierzemy pod uwagę jego wcześniejsze brzmienie. Zgodnie z nim wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty w odniesieniu do:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

FAKRO Sp. z o.o

Lider w produkcji i sprzedaży okien dachowych w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »