REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola zarządcza w administracji publicznej

Damian Winciorek
Kontrola zarządcza w administracji publicznej./ fot. Fotolia
Kontrola zarządcza w administracji publicznej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest kontrola zarządcza?  Kto odpowiada za jej funkcjonowanie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. 

Pojęcie kontroli zarządczej definiuje art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.  Zgodnie z tym artykułem kontrolę zarządczą definiuje się jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów jak również zadań w sposób zgodny z prawem, ale także w sposób efektywny, oszczędny oraz terminowy.

REKLAMA

Cele kontroli zarządczej to:

  • prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa, a także procedurami wewnętrznymi;
  • skuteczności i efektywności działania;
  • ochrony zasobów;
  • przestrzegania oraz promowania zasad etycznego postępowania;
  • wiarygodności sprawozdań;
  • efektywności, a także skuteczności przepływu informacji;  
  • zarządzania ryzykiem.

Kto jest odpowiedzialny za funkcjonowanie kontroli zarządczej

Za zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej odpowiedzialny jest:

  1. minister odpowiedzialny za kierowany przez niego dział administracji rządowej, z zastrzeżeniem pkt. 2,
  2. wójt, burmistrz, prezydent miasta, a także przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, a także
  3. kierownik jednostki.

W wyroku o sygn. akt IV P 338/15 wydanego przez Sąd Rejonowy Wrocław Śródmieście we Wrocławiu z dnia 18.02.2016 r. stwierdzono, iż zgodnie z ustawą o finansach publicznych za funkcjonowanie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych odpowiedzialny jest kierownik, co oznacza, że nie jest możliwe powierzenie odpowiedzialności za zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce innym osobom, na podstawie art. 53 ust. 2 w/w ustawy.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Minister Finansów określa w formie komunikatu a następnie ogłasza w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. Podkreślenia wymaga to, że standardy te muszą być zgodne ze standardami międzynarodowymi.

Ponadto minister finansów pełni wiele innych zadań w zakresie kontroli zarządczej. Minister finansów jest koordynatorem kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. W ramach tej koordynacji do ministra należy przede wszystkim zapewnienie prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej, w tym wydawanie wytycznych a także współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami.

Czym cechuje się kontrola zarządcza

Kontrola zarządcza cechuje się tym, iż w jej ramach muszą co roku powstać trzy oficjalne dokumenty. Są to:

  • roczny plan działalności, który wskazuje przede wszystkim konkretne cele w ramach poszczególnych zadań budżetowych,
  • sprawozdanie z wykonania planu działalności; a także
  • oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.

Minister kierujący konkretnym działem ma obowiązek sporządzić, do końca listopada każdego roku, plan działalności na rok następny dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Taki plan zawiera cele w ramach poszczególnych zadań budżetowych wraz ze wskazaniem podzadań, które służą osiąganiu celów a także mierniki, które mają na celu określenie stopnia realizacji celów i ich planowanych wartości.

Następnie minister odpowiadający za konkretny dział sporządza do końca kwietnia każdego roku sprawozdanie z wykonania planu działalności. Minister składa także oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej.

 Minister kierujący działem ma prawo zobowiązać kierownika danej jednostki w dziale do sporządzenia planu działalności na rok następny dla tej jednostki a także sporządzenia sprawozdania z wykonania planu działalności i składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki.

Te trzy dokumenty o których mowa powyżej są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej, Minister ustalając wzory oświadczeń bierze pod uwagę cele kontroli zarządczej oraz zakres odpowiedzialności za jej funkcjonowanie. Oprócz wzorów tych oświadczeń określa sposób sporządzania wraz z elementami plan działalności i sprawozdania z wykonania planu działalności, mając na uwadze potrzebę zapewnienia przejrzystości informacji zawartych w tych dokumentach.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2016 poz. 1870)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA