| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Gorące pytania > Jakie należności przysługują z tytułu podróży służbowej

Jakie należności przysługują z tytułu podróży służbowej

Pracownik został wysłany na weekend w delegacje służbową za granicę. Czy w związku z tym przysługuje mu z tego tytułu dzień wolny od pracy?

Tak, jeżeli w weekend pracownik wykonywał pracę, to zgodnie z przepisami pracownikowi za prace wykonywana w dodatkowe dzień wolny lub niedzielę przysługuje inny dzień wolny. Dzień wolny udzielany jest niezależnie od godzin pracy w tym dniu, nawet wówczas gdy pracownik pracował tylko jedną godzinę.

Należy zaznaczyć, że odbywanie podróży służbowej poza godzinami czasu pracy nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, jednak godziny faktycznie przepracowane w związku z wykonywaniem polecenia służbowego poza rozkładowym czasem pracy są godzinami nadliczbowymi, takimi samymi jak godziny nadliczbowe przepracowane w macierzystym zakładzie, pod warunkiem udowodnienia faktu pracy w godzinach nadliczbowych. Natomiast czas wolny od pracy podczas delegacji służbowej nie jest czasem pracy - fakt delegowania pracownika nie oznacza, że cały okres pobytu w delegacji jest czasem pracy. Czas podróży nie jest wliczany do czasu pracy i nie przysługuje za nią żadne wynagrodzenie ani czas wolny.

Stanowisko takie potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z 23 czerwca 2005 r sygn. akt. II PK 265/ 04, w którym sąd stwierdził, że czas dojazdu i powrotu z miejscowości stanowiącej cel podróży służbowej oraz czas pobytu w tej miejscowości nie są pozostawaniem w dyspozycji pracodawcy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy( art. 128 § 1 kp), lecz w zakresie przypadającym na godziny normalnego czasu pracy podlegają wliczeniu do jego normy, natomiast w zakresie wykraczającym poza rozkładowy czas pracy mają w sferze regulacji czasu pracy i prawa do wynagrodzenia doniosłość o tyle o ile uszczuplają limit gwarantowanego pracownikowi prawa do odpoczynku".

Podstawa prawna:

Art. 128 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz.U. z 2014 r. poz. 1502)

§ 2 rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Hancewicz

prawnik, urzędnik, trener administracji publicznej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK