| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Gorące pytania > Jakie należności przysługują z tytułu podróży służbowej

Jakie należności przysługują z tytułu podróży służbowej

Pracownik został wysłany na weekend w delegacje służbową za granicę. Czy w związku z tym przysługuje mu z tego tytułu dzień wolny od pracy?

Tak, jeżeli w weekend pracownik wykonywał pracę, to zgodnie z przepisami pracownikowi za prace wykonywana w dodatkowe dzień wolny lub niedzielę przysługuje inny dzień wolny. Dzień wolny udzielany jest niezależnie od godzin pracy w tym dniu, nawet wówczas gdy pracownik pracował tylko jedną godzinę.

Należy zaznaczyć, że odbywanie podróży służbowej poza godzinami czasu pracy nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, jednak godziny faktycznie przepracowane w związku z wykonywaniem polecenia służbowego poza rozkładowym czasem pracy są godzinami nadliczbowymi, takimi samymi jak godziny nadliczbowe przepracowane w macierzystym zakładzie, pod warunkiem udowodnienia faktu pracy w godzinach nadliczbowych. Natomiast czas wolny od pracy podczas delegacji służbowej nie jest czasem pracy - fakt delegowania pracownika nie oznacza, że cały okres pobytu w delegacji jest czasem pracy. Czas podróży nie jest wliczany do czasu pracy i nie przysługuje za nią żadne wynagrodzenie ani czas wolny.

Stanowisko takie potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z 23 czerwca 2005 r sygn. akt. II PK 265/ 04, w którym sąd stwierdził, że czas dojazdu i powrotu z miejscowości stanowiącej cel podróży służbowej oraz czas pobytu w tej miejscowości nie są pozostawaniem w dyspozycji pracodawcy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy( art. 128 § 1 kp), lecz w zakresie przypadającym na godziny normalnego czasu pracy podlegają wliczeniu do jego normy, natomiast w zakresie wykraczającym poza rozkładowy czas pracy mają w sferze regulacji czasu pracy i prawa do wynagrodzenia doniosłość o tyle o ile uszczuplają limit gwarantowanego pracownikowi prawa do odpoczynku".

Podstawa prawna:

Art. 128 § 1 ustawy Kodeks pracy ( Dz.U. z 2014 r. poz. 1502)

§ 2 rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy serwis: Kadry i płace

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Ostrowska

ekspert Instytutu Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »