| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Gorące pytania > Jak zorganizować obsługę księgową w trakcie urlopu głównego księgowego

Jak zorganizować obsługę księgową w trakcie urlopu głównego księgowego

Główny księgowy jednostki zaplanował 3-tygodniowy urlop. Czy w trakcie jego nieobecności można realizować wypłaty na podstawie niepodpisanych przez głównego księgowego dokumentów (podpisze je po powrocie), czy też może i powinien podpisać część dowodów wypłat in blanco (np. KW, listy płac)?

Nie, żadne z opisanych rozwiązań - uzupełnianie podpisów przez głównego księgowego po powrocie z urlopu lub podpisywanie dokumentów in blanco - nie jest dopuszczalne. Niestety kontrole przeprowadzane w małych i średniej wielkości jednostkach organizacyjnych wykazują bardzo często nieprawidłowość polegającą na tym, że w czasie nieobecności głównego księgowego (tak planowanych, np. urlopów wypoczynkowych, jak i nieplanowanych, np. zwolnień lekarskich) do zaciągania zobowiązań oraz dokonania wydatków budżetowych dochodzi na podstawie dokumentów nieskontrolowanych i niezatwierdzonych przez głównego księgowego, który po powrocie do pracy uzupełnia brakujące podpisy na dowodach źródłowych z wstecznymi datami albo nie podając dat dokonania kontroli wstępnej.

Polecamy produkt: Ustawa o finansach publicznych z komentarzem do zmian (PDF)

Postępowanie takie naraża jednak głównego księgowego na odpowiedzialność za nieprawidłowe operacje, które zatwierdza z wyprzedzeniem (podpisując dowody in blanco) lub post factum. Może to być odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub nawet odpowiedzialność karna, jeśli na podstawie takich dowodów zostanie popełniona defraudacja. W praktyce za ustalenie w ramach procedur kontroli zarządczej zasad pełnienia zastępstw i realizowania operacji gospodarczych pod nieobecność głównego księgowego odpowiada kierownik jednostki. W tym względzie stosowane są następujące rozwiązania (zależne od obsady komórki księgowości):

  • rozwiązanie 1 - utworzenie w strukturze organizacyjnej jednostki stanowiska zastępcy głównego księgowego,
  • rozwiązanie 2 - powierzenie obowiązków w zakresie zastępowania głównego księgowego kierownikowi komórki finansowo-budżetowej,
  • rozwiązanie 3 - czasowe powierzenie obowiązków głównego księgowego innym pracownikom księgowości jednostki, mającym odpowiednią wiedzę.

Podstawa prawna:

Art. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 168)

Oprac. Izabela Motowilczuk

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK