REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podnoszenie kwalifikacji kadry kierowniczej

Katarzyna Lipka-Szostak

REKLAMA

Jednym ze sposobów  wzmocnienia potencjału samorządu jest usprawnienie funkcjonowania struktur administracji samorządowej, a można to zrobić, uczestnicząc w cyklu szkoleń w „Akademii Liderów Samorządowych”.

Akademia Liderów Samorządowych to projekt systemowy o charakterze pilotażowym. Finansowany jest w ramach Priorytetu V Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL) – w 85% są to środki unijne, pozostała kwota to wkład własny beneficjenta, czyli środki budżetowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA). Budżet wynosi 2 mln zł. Pracownicy samorządowi nie ponoszą kosztów uczestnictwa w szkoleniach.

REKLAMA

Od 17 sierpnia br. trwa rekrutacja pierwszej grupy uczestników projektu Akademia Liderów Samorządowych. W latach 2009/2010 w zajęciach Akademii Liderów weźmie udział 240 uczestników z jednostek samorządu terytorialnego. Projekt umożliwi wyższym urzędnikom samorządowym ukończenie studiów podyplomowych albo studium zawodowego, dotyczących m.in. zarządzania zasobami ludzkimi, stanowienia prawa miejscowego oraz finansów.

Kto może wziąć udział w zajęciach Akademii Liderów

Projekt skierowany jest do 3 grup pracowników samorządowych:

1) wójtów, burmistrzów lub prezydentów, ich zastępców, starostów i członków zarządu powiatów, a także marszałków województw i członków zarządów województw (położono szczególny nacisk na tę grupę ze względu na jej kluczową rolę w zarządzaniu administracją samorządową),

2) sekretarzy odpowiedzialnych za organizację i jakość pracy urzędu, w tym także za procedury i współpracę z organem stanowiącym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) skarbników odpowiedzialnych za sprawy finansowe jednostek.

REKLAMA

Koniec kadencji samorządowej to istotny problem w doborze uczestników pierwszej grupy – mówi Jacek Sonta, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji MSWiA. – Dlatego zdecydowaliśmy, że w pierwszej edycji Akademii Liderów Samorządowych 2009/2010 stanowić oni będą najmniejszą grupę, a program szkoleniowy będzie miał dla nich formę pilotażu. W drugiej edycji Akademii, tj. w latach 2010/2011, nabór na szkolenia dla tej grupy zostanie zakończony po wyborach samorządowych. Dokonamy starań, aby w rezultacie przeszkolić jak najwięcej przedstawicieli tej grupy. Jak wynika z przeprowadzonych przez MSWiA badań ankietowych, zapotrzebowanie na tego typu szkolenia jest bardzo duże. Nie przewidujemy problemów w naborze uczestników.

Ministerstwo stosować będzie zasadę równego dostępu wszystkich samorządów do Akademii. Ze względu na fakt, że małe i średnie gminy stanowią większość w Polsce, zakłada się, że najwięcej kadry kierowniczej pochodzić będzie właśnie z tych jednostek.

Warunkiem przystąpienia do projektu jest udział w badaniach ankietowych prowadzonych przez Departament Administracji Publicznej MSWiA w ramach projektu systemowego „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, opracowanie standardów kompetencyjnych oraz przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych pracowników urzędów administracji samorządowej”. Badania ankietowe już trwają. W projekcie mogą wziąć udział ci, którzy:

• już wypełnili ankietę oraz

• wypełnią ją przed rozpoczęciem naboru do Akademii Liderów.

Jaki jest cel projektu

Projekt ma na celu przygotowanie kierowniczej kadry urzędników samorządowych do poprawienia jakości w zakresie:

• stanowienia aktów prawa miejscowego,

• usług świadczonych przez jst, zwłaszcza w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstw,

• zarządzania zasobami ludzkimi jst,

• budowania wizerunku urzędu jst,

• przejrzystości funkcjonowania urzędu i praktyk antykorupcyjnych,

• zarządzania finansami publicznymi,

• współpracy z organizacjami pozarządowymi i społecznymi.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podniesieniu umiejętności przywódczych urzędników (takich jak: motywowanie pracowników, planowanie ścieżek kariery, zarządzanie zmianą czy praca zespołowa), interpersonalnych i negocjacyjnych (poprawienie umiejętności wystąpień publicznych i protokołu biznesowego), wzbogaceniu wiedzy urzędników w zakresie zarządzania przez cele i mierzenie dokonań oraz systemów zapewniania jakości.

Efektem projektu ma być także zdynamizowanie działań jst na rzecz współpracy z przedsiębiorcami, wzmocnienie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów oraz udziału jst w dialogu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem organizacji pozarządowych.

Nabycie umiejętności i wzrost wiedzy uczestników szkoleń w zakresie teorii zarządzania i zachowań organizacyjnych oraz współczesnych metod i technik zarządzania organizacją usprawnią działania kadr urzędów administracji samorządowej. Tym samym przyczynią się do zbliżenia urzędu do obywatela – dodaje Jacek Sonta. – Umiejętności związane z budowaniem zespołów i pracy zespołowej oraz umiejętności interpersonalne i polepszenie technik negocjacyjnych przyczynią się do poprawy jakości funkcjonowania i obsługi w urzędach jst. Podobne projekty realizowane są w większości krajów Unii Europejskiej, np. w Słowenii.

Zakres tematyczny

Akademia liderów składa się z:

• bloku wspólnego oraz

• 3 bloków zajęć do wyboru przez uczestników.

Blok wspólny obejmuje m.in.: zajęcia dotyczące zarządzania jakością pracy urzędów oraz wdrażania mechanizmów poprawy jakości obsługi klienta w urzędach jst, zaprezentowanie dobrych praktyk w urzędach jst i problemowe omówienie wybranych rozwiązań, warsztaty dotyczące relacji interpersonalnych, komunikacji i rozwiązywania konfliktów, a także budowy zespołu „team building”.

Bloki do wyboru:

1) zarządzanie zasobami ludzkimi, promocja, a w nim:

• zarządzanie zasobami ludzkimi,

• poszerzenie wiedzy z zakresu kultury organizacyjnej i budowy strategii zarządzania jst,

• techniki promocji i budowania pozytywnego wizerunku;

2) jakość i stanowienie prawa w jst, zwłaszcza:

• warsztaty z dobrego rządzenia (case study),

• techniki legislacji w prawie lokalnym,

• fundusz sołecki,

• procedury administracyjne,

• poprawa jakości stanowionego prawa (procedury),

• współpraca z organem stanowiącym,

• zarządzanie jakością w urzędzie;

3) finanse publiczne koncentrujące się na:

• poszerzaniu wiedzy z zakresu zarządzania finansami publicznymi, w tym wdrażaniu budżetów zadaniowych w jst,

• finansach jst w świetle prawa unijnego,

• rozliczaniu finansów w ramach dotacji unijnych.

Warunki uzyskania dyplomu

Absolwenci uzyskają świadectwo ukończenia Akademii Liderów Samorządowych w formie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych lub studium zawodowego, poświadczonego przez uczelnię wyższą oraz MSWiA. Ci, którzy biorą udział w studiach podyplomowych, żeby uzyskać świadectwa, muszą zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty, a także przygotować i obronić pracę dyplomową. W przypadku studium zawodowego należy uczestniczyć w nie mniej niż 80% wszystkich zajęć i pozytywnie zaliczyć wszystkie objęte programem przedmioty.

TERMINY REKRUTACJI

Pierwsza edycji Akademii Liderów trwa:

• rekrutacja: od 17 sierpnia do 8 października 2009 r.,

• termin pierwszych zajęć: 17 października 2009 r.,

• termin ostatnich zajęć: 20 czerwca 2010 r.

Druga edycja odbędzie się w latach 2010–2011.

Katarzyna Lipka-Szostak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA