| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Pracownicy oświaty > Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Czy główny księgowy w placówce oświatowej musi być zatrudniony na etat? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Polecamy serwis: Kadry

Wspomniane stanowiska nie zawierają, zdaniem RIO w Gdańsku, w pełni przekonywującej argumentacji za dopuszczalnością stosowania tych rozwiązań. W pierwszej kolejności odnosząc się do ww. wyroku przytoczyć można następujący fragment jego uzasadnienia: ,,Zaznaczyć należy również, że w przypadku wyodrębnionego przedmiotową uchwałą stanowiska głównego księgowego obsługiwanych jednostek, dyrektorzy poszczególnych jednostek podpisali stosowne porozumienia z osobą piastującą to stanowisko, powierzając jej określone obowiązki i odpowiedzialność za ich realizację. W konsekwencji więc i oni sprawują nad nią w tym zakresie nadzór i ponoszą odpowiedzialność za powierzone jej zadania (art. 53 ust. 2, art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości).’’ Warto jednak zauważyć, że taki kierunek wykładni przepisów w ogóle nie uwzględnia specyfiki art. 54 ust. 1 ufp i nie odnosi się do statusu pracowniczego osoby zajmującej stanowisko głównego księgowego, przyjmując przy tym formułę, której stosowanie w praktyce może wzbudzić uzasadnione wątpliwości, w szczególności w kontekście przepisów prawa pracy dotyczących podstawowej cechy umownego stosunku pracowniczego, a mianowicie podporządkowania pracownika określonemu pracodawcy. Odnosząc się z kolei do odpowiedzi z dnia 6 grudnia 2013 r. Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów na interpelacją poselską nr 22416 w sprawie zatrudnienia głównego księgowego przez jednostki samorządu terytorialnego, zdaniem RIO należy wskazać, że nie zawiera ona jednoznacznej aprobaty za którymkolwiek z omawianych wariantów. W ww. piśmie autor przywołał jedynie przepisy prawne będące przedmiotem wątpliwości oraz wskazał, że: ,,Regulacje te nie zawierają jednak przepisów szczególnych dotyczących kwestii zatrudnienia głównego księgowego w jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego’’. W dalszej kolejności wskazał, że w procesie uchwałodawczym pozostaje projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który zawiera również propozycję zmiany art. 54 ufp.

Trudno w literaturze spornego zagadnienia znaleźć stricte stanowiska opozycyjne. RIO w Gdańsku posiada wiedzę w tym zakresie kierunkowym właściwie tylko o jednym pisemnym stanowisku organu administracji publicznej. W zakresie nadrzędności norm prawnych art. 53 ust. 1 i 2 w zw. z art. 54 ust. 1 ufp wobec uregulowań uso wypowiedziała się Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie w piśmie z dnia 12 lutego 2008 r. znak K-0542/11/MK/08 (uwzględnia aktualne brzmienie uregulowań uso). W piśmie tym wskazano że: ,,(…) głównym księgowym danej jednostki może być wyłącznie jej pracownik (również zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy), któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie: (…)’’.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Jarosz

Ekspert z zakresu marketingu i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK