| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Pracownicy oświaty > Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Czy główny księgowy w placówce oświatowej musi być zatrudniony na etat? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Poza ww. wspomnianym stanowiskiem pozostałej argumentacji opozycyjnej można poszukiwać odwołując się do hierarchicznie określonych zasad, które funkcjonują w prawie administracyjnym, a których istotność podkreśla się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Powołując się m.in. na wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 20 grudnia 2006 r. sygn. akt II SA/Wr 565/06, wskazać należy, że zasadą stosowaną przy wykładni norm o charakterze kompetencyjnym jest zakaz domniemania kompetencji, zakaz stosowania wykładni rozszerzającej oraz zakaz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Przedkładając istotę  tego orzeczenia na zakres norm prawnych art. 5 ust 7 pkt 3 i ust. 9 uso nie sposób nie zauważyć, że przepisy te bez wątpienia mają charakter norm kompetencyjnych, skoro wprost z nich wynika że organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno – administracyjnej szkół i placówek. Zdaniem RIO w konsekwencji nie jest prawnie dopuszczalna taka ich interpretacja poprzez wykładnię rozszerzającą, która usprawiedliwiałyby pominięcie – do oceny ww. problematyki – norm prawnych art. 53 ust. 1 i 2 w zw. z art. 54 ust. 1 ufp. Podkreślić należy, że naczelną zasadą w prawie administracyjnym, wielokrotnie potwierdzaną w orzecznictwie jest zasada legalizmu. Trafnie opisał tą zasadę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 listopada 2007 r. wydanym w sprawie o sygn. akt I OSK 50/07, mianowicie: ,,(…) W prawie administracyjnym nie obowiązuje zasada,  iż to, co nie jest zabronione jest dozwolone. Wręcz przeciwnie, zasadą prawa administracyjnego jest działanie ściśle na podstawach i w granicach prawa (zasada legalizmu). (…)’’. W kontekście powyższego zdaniem RIO w Gdańsku wszelkie próby dokonania szerokiej interpretacji przepisu prawa, czy nawet jego nadinterpretacji, nie mogą mieć miejsca i nie mogą uzasadniać określonego kierunku wykładni celowościowej określonego przepisu. W tym kontekście, zdaniem Izby, nie można opierać się na wykładni celowościowej art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 uso, albowiem taka metoda interpretacji norm prawa administracyjnego pozostaje w sprzeczności z zasadą legalizmu, która jest traktowana priorytetowo w prawie administracyjnym.

Abstrahując od istnienia opisanych wyżej rozbieżnych kierunków interpretacyjnych na tle stosowania norm art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 uso i art. 53 ust. 1 i 2 i art. 54 ust. 1 upf, zdaniem RIO poruszone zagadnienie jest bardzo doniosłe zarówno w kontekście tworzenia jednostki obsługi ekonomiczno administracyjnej szkół i placówek, jak i organizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek. Zdaniem RIO można by bowiem wysnuć wniosek z literalnego brzmienia art. 54 ust. 1 ufp, że główny księgowy, musi posiadać status pracownika tej jednostki, aby była podstawa prawna do wykonywania przez niego ustawowych obowiązków. Przy takiej koncepcji interpretacyjnej takiego statusu nie posiada jednak jakakolwiek inna osoba np. pracownik jednostki obsługi ekonomiczno – administracyjnej szkół i placówek oświatowych, niespełniająca przesłanki pozostawania w stosunku pracy w danej jednostce w charakterze głównego księgowego. Zdaniem RIO trudno uznać, aby art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 uso stanowił samodzielną podstawę do powierzenia obowiązków we wskazanym wyżej zakresie innej osobie aniżeli głównemu księgowemu, który posiada status pracownika tej jednostki. Mogą się pojawić również dodatkowe wątpliwości przy organizowaniu wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek, albowiem wskazany zakres czynności obsługowych może nie mieścić się w zakresie zadań gminy, a podjęcie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwały o prowadzeniu takich działań może nie znajdować uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »