| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Pracownicy oświaty > Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Etat dla głównego księgowego w placówce oświatowej

Czy główny księgowy w placówce oświatowej musi być zatrudniony na etat? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

RIO w Gdańsku, w przedmiotowym zagadnieniu wskazuje na normy prawne w art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 ustawy o systemie oświaty oraz z art. 53 ust. 1 i 2 i 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Z pierwszego zespołu norm prawnych wynika m.in., że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości i organizacyjnej szkoły lub placówki, przy czym w celu wykonywania tych zadań organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek. Wskazany zespół norm prawnych (art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 uso) rozumiany jako lex specialis wobec art. 53 ust. 1 i 2 i 54 ust. 1 ufp, może implikować tezę o braku konieczności pozostawania w stosunku pracy głównego księgowego w danej placówce oświatowej (np. szkole) skoro zadania m.in. z zakresu obsługi finansowej mogą być prowadzone bądź we wspomnianej formie jednostki obsługi ekonomiczno – administracyjnej bądź na zasadzie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. W konsekwencji w myśl tej tezy za dopuszczalne uznać można by stanowisko o braku przeszkód do powierzenia przez dyrektora danej placówki oświatowej obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikowi innej jednostki budżetowej np. jednostki obsługi ekonomiczno–administracyjnej szkół i placówek oświatowych.

Z drugiego zespołu norm wynika, iż kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki, przy czym może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Natomiast głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu wspomniany kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie: prowadzenia rachunkowości jednostki, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz dokonywania wstępnej kontroli w zakresie wynikającym z art. 54 ust. 1 pkt 3 ufp. Ten z kolei zespół norm (art. 53 ust. 1 i 2 i art. 54 ust. 1 ufp) bez uwzględnienia charakteru prawnego lex specialis ww. przepisów uso, może implikować tezę o konieczności pozostawania w stosunku pracy głównego księgowego w danej placówce oświatowej (np. w szkole), co zarazem wyklucza możliwość powierzenia obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikowi innej jednostki budżetowej, np. jednostki ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oświatowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Meritoros

Biura rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »