| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Urlopy > Urlop na żądanie a zgoda pracodawcy

Urlop na żądanie a zgoda pracodawcy

Urlop na żądanie umożliwia pracownikowi niestawienie się w pracy w nagłych, nieprzewidzianych przypadkach. Czy możliwe jest rozpoczęcie takiego urlopu bez zgody pracodawcy? Kiedy należy złożyć odpowiedni wniosek?

W wyroku z dnia 15 listopada 2006 r. (sygn. I PK 128/06) Sąd Najwyższy wskazał, że wniosek o udzielenie urlopu powinien być zgłoszony najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia, rozumianego jako chwila przewidywanego rozpoczęcia pracy przez pracownika według obowiązującego go rozkładu czasu pracy. W świetle powyższego, zgłoszenie pracownika pod koniec dniówki lub po godzinach wynikających z jego rozkładu czasu pracy może zostać uznane za nieuzasadnione, a nieobecność w pracy zostanie zakwalifikowana jako nieusprawiedliwiona. Najlepszym rozwiązaniem jest doprecyzować w regulaminie pracy, do kiedy dokładnie powinien wpłynąć wniosek o przyznanie urlopu na żądanie.

Zobacz również: Urlop rodzicielski 2016 - do ukończenia przez dziecko 6 lat

Warto także zwrócić uwagę, że o ile początkowo Sąd Najwyższy stał na stanowisku, że pracownik nie musi uzasadniać wniosku o urlop na żądanie jakimikolwiek przyczynami, co jest zgodne z literalnym brzmieniem art. 167(2) KP, to później jednak dostrzegł taką potrzebę. Doszedł mianowicie do wniosku, że choć pracownik nie ma obowiązku wskazywania przyczyn, dla których żąda udzielenia urlopu, to istnienie szczególnych okoliczności wymuszających tę nieobecność w miejscu pracy, mogłoby przeciwstawić się interesowi pracodawcy (tak też Piotr Szybka, Obowiązek pracodawcy udzielenia pracownikowi urlopu na żądanie, MoPr, CH. Beck, Warszawa, 2011, Nr 8).

Bezwzględny czy względny obowiązek udzielenia urlopu na żądanie?

Sąd Najwyższy w swoim orzecznictwie prezentował odmienne stanowiska co do tego, czy pracodawca ma prawo odmówić udzielenia urlopu na żądanie, a jeżeli tak to z jakich powodów i w jakiej formie (terminie) taka odmowa powinna być pracownikowi złożona. Ze względu na lakoniczność samego przepisu – pracownicy i pracodawcy mają często trudność we właściwym interpretowaniu także i tej okoliczności.

W wyroku z dnia 26 stycznia 2005 r. (sygn. II PK 197/04) Sąd Najwyższy wskazał, że nieobecność w pracy po zgłoszeniu przez pracownika żądania udzielenia urlopu w trybie art. 167(2) KP, na które pracodawca nie udzielił odpowiedzi, nie uzasadnia rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 KP. W treści uzasadnienia znajdziemy także następujący pogląd: Skoro na podstawie art. 167 § 1 KP pracodawca może odwołać pracownika z urlopu z powodu wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, może także w razie zaistnienia takich okoliczności sprzeciwić się wykorzystaniu urlopu w trybie art. 167(2) KP i zażądać obecności pracownika w pracy. (…) Jednak przy braku wyraźnego sprzeciwu pracownik po zgłoszeniu żądania może wykorzystywać urlop w rozmiarze przez niego wskazanym bez konieczności dopełnienia jakichkolwiek innych formalności. Wyżej wymienione stanowisko Sądu Najwyższego, w którym pracodawca ma obowiązek wyrażenia wyraźnego sprzeciwu na urlop na żądanie należy jednak do odosobnionych, chociaż w sprawach sądowych dotyczących urlopu na żądanie – pracownicy bardzo często powołują się na ww. przesłankę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.

Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK