| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Wynagrodzenia > Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.

Nagroda jubileuszowa

Takie zasady przyznawania tej nagrody świadczą o tym, że ma ona charakter świadczenia obligatoryjnego – musi zostać przyznana i wypłacona każdemu pracownikowi, który nabył do niej prawo.

Pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej po przepracowaniu wymaganego okresu. Nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości:

w po 20 latach pracy – 75% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 25 latach pracy – 100% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 30 latach pracy – 150% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 35 latach pracy – 200% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 40 latach pracy – 300% wynagrodzenia miesięcznego,
w po 45 latach pracy – 400% wynagrodzenia miesięcznego.

Jest to jedyny warunek niezbędny do uzyskania prawa do nagrody. Fakt zatrudnienia pracownika samorządowego na podstawie umowy o pracę na czas określony (np. 3-miesięczna umowa o pracę na okres próbny) nie pozbawia pracownika uprawnień pracowniczych, gwarantowanych dla danej grupy zawodowej.

Przy ustalaniu stażu pracy uprawniającego pracowników pomocy społecznej do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia pracowników oraz inne okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pod uwagę bierze się również okresy, które podlegają zaliczeniu na podstawie przepisów szczególnych.

Do okresu uprawniającego pracownika do nagrody jubileuszowej wliczane są zatem:
- zakończone okresy zatrudnienia (czyli świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę),
- okresy pobierania zasiłku dla bezrobotnych,
- okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracyw takim gospodarstwie.

Podstawowym kryterium przy przyznawaniu pracownikowi nagrody jubileuszowej są przepracowane przez tego pracownika lata. Obowiązujące przepisy mówią bowiem o okresach zatrudnienia pracownika w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, czyli okresach świadczenia pracy przez pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tylko takie okresy zatrudnienia brane są pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

W przypadku gdy dany pracownik świadczy pracę np. na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, nie jest on zatrudniony w rozumieniu przepisów kodeksu pracy. Oznacza to zatem, że nie pozostaje on w stosunku pracy.

Pracownik taki świadczy pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, czyli podlega przepisom kodeksu cywilnego. Takie rodzaje zatrudnienia nie są jednak brane pod uwagę przy ustalaniu uprawnień pracowników samorządowych do nagrody jubileuszowej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »