| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Wynagrodzenia > W jaki sposób rozliczać godziny indywidualnego nauczania

W jaki sposób rozliczać godziny indywidualnego nauczania

Mamy zdolnego ucznia na nauczanie indywidualne z matematyki. Plan nauczania opracował nauczyciel uczący w tej klasie tego przedmiotu, ale zajęcia indywidualne będzie prowadził z uczniem inny nauczyciel. Jak należy wynagradzać nauczyciela prowadzącego zajęcie z indywidualnego nauczania – czy jako godziny ponadwymiarowe, czy wystąpić do starostwa o zwiększenie etatu dla tego nauczyciela (nauczyciel prowadzący indywidualne nauczanie jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 18 godzin tygodniowo).

Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela-opiekuna (art. 66 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).

Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych (§ 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki).

Zobacz również w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB: Trzynastka dla nauczycieli – w pytaniach i odpowiedziach

Zajęcia realizowane z uczniem mają charakter zajęć dydaktycznych, które nauczyciel realizuje w ramach pensum. Jeżeli nauczyciel realizuje już pełny tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, to godziny realizowane z uczniem objętym indywidualnym programem nauki mają charakter godzin ponadwymiarowych. Godzinami ponadwymiarowymi są bowiem przydzielone nauczycielowi godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (art. 35 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela). Gdyby nauczyciel był zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, godziny tych zajęć zwiększałyby wymiar jego etatu i przydzielane byłyby w ramach aneksu do umowy o pracę.

DARIUSZ DWOJEWSKI

prawnik, wykładowca, doktorant na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji

Podstawy prawne

● art. 66 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 7),

● § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28),

● art. 35 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 191).

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

SMM Legal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK