REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki w służbie cywilnej w 2016 r.

Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynagrodzenia w służbie cywilnej w 2016 r./ Fot. Fotolia
Wynagrodzenia w służbie cywilnej w 2016 r./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie korpusu służby cywilnej od 1 stycznia 2016 r. dostaną pierwszą od 2008 r. podwyżkę. W sumie pochłonie 430 mln zł (z ponad 2 mld zł zarezerwowanych na ten cel dla całej budżetówki), co daje średnio 298 zł na osobę i oznacza wzrost funduszu płac o 6 proc.

Podwyżek jeszcze nie ma, lecz spór już jest

Na wzrost pensji w 2016 r. mogą liczyć najsłabiej zarabiający urzędnicy oraz ci, którzy się pozytywnie wyróżniają. Tak wynika z deklaracji dyrektorów generalnych. Związki chciałyby, żeby pieniądze otrzymali wszyscy. I najlepiej po równo

REKLAMA

Członkowie korpusu służby cywilnej od 1 stycznia dostaną pierwszą od 2008 r. podwyżkę. W sumie pochłonie 430 mln zł (z ponad 2 mld zł zarezerwowanych na ten cel dla całej budżetówki), co daje średnio 298 zł na osobę i oznacza wzrost funduszu płac o 6 proc.

REKLAMA

Nie wzrośnie kwota bazowa (1873,84 zł brutto), której wielokrotność decyduje o wysokości pensji zasadniczej danego urzędnika (przykładowo jeżeli dotyczy go mnożnik 2, jego zasadnicze wynagrodzenie wynosi 3747,68 zł). A to oznacza, że podwyżka nie musi objąć wszystkich. I – jak wynika z naszej sondy – nie obejmie.

To nie podoba się związkom zawodowym. – Rząd obiecał dodatkowe pieniądze, a teraz się okazuje, że dostaną je tylko wybrani – podkreśla Robert Barabasz, szef Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”. Nie kryje obaw, że zwiększą się wynagrodzenia kierownictwa oraz znajomych króliczka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto dostanie więcej

Jakie kryteria będą decydujące przy podziale dodatkowych funduszy? Przykładowo w kancelarii premiera pod uwagę ma być brany „zakres realizowanych w komórkach organizacyjnych zadań” oraz rezultaty wewnętrznego audytu, który odpowie na pytanie, jakie w danej grupie pracowników są średnie wynagrodzenia.

– Przy podziale środków powinny zostać uwzględnione wyniki wartościowania stanowisk w służbie cywilnej, a także ocena pracowników, w tym przede wszystkim poziom kompetencji i efekty ich pracy – tłumaczy Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Jak dodaje, uwzględnione mają zostać również postulaty szefa służby cywilnej, który poprosił o zwiększenie wynagrodzeń osób, których pensja zasadnicza na koniec roku nie przekroczy 2,5 tys. zł brutto.

Wyrównywanie płac

Największy problem ze słabo zarabiającymi pracownikami mają urzędy wojewódzkie i podległe im instytucje.

– 184 pracowników otrzymuje wynagrodzenie nieprzekraczające 2,5 tys. zł brutto miesięcznie. Z tej grupy płaca 47 osób to mniej niż 2,2 tys. zł. To zostanie wzięte pod uwagę. Dodatkowo podział środków na podwyżki będzie powiązany z wynikami wartościowania stanowisk pracy oraz ocenami okresowymi pracowników – zapewnia Małgorzata Oczoś-Błądzińska, rzecznik prasowy wojewody podkarpackiego.

Zaznacza, że pod uwagę będą też brane takie kryteria, jak złożoność i pracochłonność powierzonych pracownikowi zadań oraz zaangażowanie w ich realizację.

– Zalecenia wojewody są takie, że podniesione powinny być najniższe płace oraz wyrównane zarobki na podobnych stanowiskach. Dysproporcje to m.in. efekt zamrożenia funduszu wynagrodzeń – przekonuje Halina Stachura-Olejniczak, dyrektor generalny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Z kolei Wiesława Drożdż, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów, twierdzi, że opracowywana jest koncepcja, w myśl której podwyżki „byłyby uzasadnione i miały charakter motywacyjny”.

Ministerstwo Sportu i Turystyki przyznaje wprost, że pieniądze trafią tylko do wybranych – przede wszystkim dla mniej zarabiających.

– Jeśli zostanie jeszcze jakaś kwota do rozdysponowania, będzie przeznaczona dla tych, których zakres obowiązków został znacznie rozszerzony, a wynagrodzenie się nie zmieniło – wskazuje Anna Mytko, rzecznik prasowy resortu.

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Pora trudnych rozmów

Ci, którzy będą decydować o podwyżkach, deklarują gotowość rozmów ze związkami zawodowymi.

– W drugiej połowie października kryteria podziału przyznanych pieniędzy powinny być gotowe. Oczywiście będą wymagały uzgodnień zarówno z dyrektorami poszczególnych wydziałów, jak i organizacją związkową – zapowiada Sławomir Wasilczyk, dyrektor generalny Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego. Zależy mu na takich kryteriach, które będą uwzględniały zarówno potrzebę wyrównania dysproporcji w wynagrodzeniach, jak i konieczność ograniczenia ryzyka odpływu najbardziej kompetentnej kadry.

Zdaniem Jarosława Szymczyka, dyrektora generalnego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego, przy podwyżkach nikt nie powinien czuć się pominięty. A co za tym idzie – konsultacje ze związkami (w urzędzie działają trzy organizacje) są konieczne.

O porozumienie nie będzie jednak łatwo. – Podwyżki powinni otrzymać co do zasady wszyscy urzędnicy, którzy mają pozytywną ocenę okresową, a takich jest ponad 99 proc. Tym bardziej że spodziewany wzrost płac nie rekompensuje inflacji w ostatnich latach. Pominięci powinni być urzędnicy mianowani, bo za zdany egzamin dostali wysokie dodatki, a także ci, których pensje mimo kilkuletniego zamrożenia wynagrodzeń systematycznie rosły – podnosi Robert Barabasz z Solidarności. Według niego nie ma sensu rozmowa o takich czy innych kryteriach podziału dodatkowych pieniędzy, bo w praktyce i tak na większe zarobki będą mogli liczyć głównie ci, którzy mają dobre układy z szefem.

Dyrektorzy generalni mają swoje argumenty. – Nie ma mowy ani o automatycznej podwyżce dla wszystkich pracowników, ani o podwyżce dla wąskiej elity. Pierwsza byłaby niesprawiedliwa i nie prowadziłaby do podniesienia efektywności pracy – twierdzi Marek Tarabuła, dyrektor generalny Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Druga, czyli podwyżki tylko dla najlepszych, byłaby demotywująca dla tych, którzy w tym gronie się nie znajdują, ale wypełniają swoje obowiązki rzetelnie i mają dobre wyniki. Oni też powinni być docenieni. W przeciwnym razie dojdą do wniosku, że nie warto się starać – uzasadnia.

Również eksperci są zdania, że podwyżki nie mogą być przyznawane automatycznie wszystkim. – Z pewnością trzeba doprowadzić do wyrównania przepaści płacowych na podobnych stanowiskach pracy, a jednocześnie docenić tych, którzy się wyróżniają, pracują najlepiej. Wzrost płac dla wszystkich to pójście na łatwiznę – komentuje dr Stefan Płażek, adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak dodaje, związki zawodowe powinny zaś dbać o to, aby podwyżki były sprawiedliwe.

Potwierdzają to inni specjaliści. – Wielokrotnie apelowałam o wyrównanie płac najmniej zarabiających urzędników. Jednocześnie wzrost wynagrodzeń powinien dotyczyć przede wszystkim tych, którzy się pozytywnie wyróżniają – zastrzega prof. Jolanta Itrich-Drabarek z Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady Służby Cywilnej.

Tadeusz Woźniak, poseł Zjednoczonej Prawicy i członek Rady Służby Cywilnej, uważa, że podwyższenie kwoty bazowej, czyli wzrost płac wszystkich członków korpusu służby cywilnej, byłoby demotywujące. – Z kolei zwiększenie funduszu płac i podział dodatkowych środków według określonych kryteriów może się łączyć z patologiami. Związki powinny pilnować, by tak się nie działo – podsumowuje. ©?

infoRgrafika

Zatrudnienie i wynagrodzenie w administracji rządowej

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

REKLAMA

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

REKLAMA