| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Kadry i płace > Zatrudnianie i zwalnianie > Umowa na okres próbny a pracownicy samorządowi

Umowa na okres próbny a pracownicy samorządowi

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych regulują w art. 16 rodzaje umów o pracę, jakie zawiera się z pracownikami samorządowymi. Czy w związku z tym, w przypadku takich pracowników można zastosować formułę umowy o pracę na okres próbny?

Nie – pracownika samorządowego nie można zatrudnić na podstawie umowy o pracę zawartej na okres próbny.

W przepisach ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zostały wprowadzone szczegółowe regulacje dotyczące zasad nawiązywania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę. W art. 16 ust. 1 tej ustawy zapisano, że stosunek pracy z pracownikiem samorządowym nawiązuje się na czas nieokreślony lub na czas określony.

Przyjmuje się zatem, że ustawodawca stworzył w ten sposób zamknięty katalog rodzajów umowy o pracę – szczególny wobec przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Tym samym wyeliminowano tu możliwość zatrudniania pracowników samorządowych np. na podstawie umowy zawartej na okres próbny, określonej w art. 25 § 2 k.p.

Przy zatrudnianiu pracownika samorządowego na czas określony wskazano trzy przypadki obligatoryjnego zatrudnienia na podstawie umowy terminowej:

● na zastępstwo (na czas nieobecności zastępowanego),

● na czas pełnienia funkcji przez kierownika urzędu (na stanowisku doradcy lub asystenta),

● na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy – w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym.

ZAPAMIĘTAJ!

U pracowników samorządowych odpowiednikiem zatrudnienia na okres próbny jest zatrudnienie na czas określony z równoległym odbywaniem służby przygotowawczej.

W przypadku zatrudnienia osoby w jednostce samorządu terytorialnego pierwszy raz, ustawodawca przewidział obowiązek zawarcia z nią umowy o pracę na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy. Umowę tę można rozwiązać wcześniej za dwutygodniowym wypowiedzeniem (art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepis ten stanowi szczególną regulację dotyczącą wypowiadania umowy terminowej trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy. Według zasad ogólnych (określonych w art. 33 k.p.) wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony jest dopuszczalne w sytuacji łącznego spełnienia dwóch przesłanek – zawarcia umowy na okres dłuższy niż 6 miesięcy i zamieszczenia przy zawieraniu umowy w jej treści klauzuli przewidującej możliwość dwutygodniowego wypowiedzenia. Regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych przewidują natomiast możliwość rozwiązania umowy o pracę trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy za dwutygodniowym wypowiedzeniem – i to bez konieczności wpisywania do umowy odpowiedniej klauzuli.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »