REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektor izby i naczelnik urzędu skarbowego wybierani w trzyetapowym konkursie

Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rozmowa / Fot. Fotolia
Rozmowa / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata.

Dyrektora skarbówki wybiera minister finansów

W konkursie na szefa jednostki administracji podatkowej sprawdzane będą wiedza oraz umiejętności. Predyspozycje do kierowania i zarządzania pracownikami zweryfikuje pisemny test kompetencyjny

REKLAMA

Kandydat na dyrektora izby lub naczelnika urzędu skarbowego zostanie wybrany w trzyetapowym konkursie. Część pisemna składa się z dwóch faz: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz oceny umiejętności kierowniczych. Ostatni etap to rozmowa kwalifikacyjna. Jej celem jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Tak wynika z rozporządzenia ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. poz. 523). Akt ten wszedł w życie 28 kwietnia 2015 r.

Zobacz również: Jakie uprawnienia przysługują zatrudnionemu za pracę w nadgodzinach?

Skład komisji

REKLAMA

Konkurs przeprowadza komisja, która składa się z pięciu członków. Wybiera ich minister finansów. Są to przedstawiciele komórek organizacyjnych ministerstwa. W przypadku konkursu na stanowisko naczelnika szef resortu może powołać w skład komisji dyrektora albo wicedyrektora izby skarbowej.

Członkiem tego gremium nie może być osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli okoliczności te zostaną ujawnione po powołaniu komisji, niezbędna jest zmiana w jej składzie. A czynności dokonane przed powołaniem nowego składu są nieważne. Spośród członków komisji minister powołuje jej przewodniczącego.

Informacja dla chętnych

Konkurs musi być ogłoszony niezwłocznie po tym, jak nastąpi wakat. Ogłoszenie zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie ministerstwa oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. W jego treści muszą się znaleźć informacje dotyczące:

  • stanowiska, na które jest przeprowadzany konkurs,
  • wymagań, jakie powinien spełnić kandydat,
  • potrzebnych dokumentów oraz terminu i sposobu ich składania.

Ogłoszenie powinno określać wzór zgłoszenia do konkursu oraz oświadczenia o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego. Wymagane dokumenty lub ich kopie kandydat przesyła za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W ten sam sposób odbywa się z nim korespondencja.

Spełnienie wymagań

W konkursie może wziąć udział osoba, która spełnia warunki określone w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1267 ze zm.) oraz złożyła komplet dokumentów lub ich kopie w terminie i w sposób określony w ogłoszeniu. Zgodnie z art. 5 ust. 5a tej ustawy dobór kandydatów na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego jest dokonywany w drodze konkursu spośród pracowników urzędów i organów podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, którzy posiadają wyłącznie obywatelstwo polskie, wyższe wykształcenie magisterskie prawnicze, ekonomiczne lub inne uzupełnione studiami podyplomowymi prawniczymi lub ekonomicznymi oraz co najmniej czteroletni staż pracy w tych urzędach i organach.

Część pisemna konkursu składa się z dwóch etapów:

1) sprawdzianu wiedzy zawodowej,

2) oceny umiejętności kierowniczych.

Część ustna składa się z jednego etapu obejmującego rozmowę kwalifikacyjną. Dzięki niej możliwa jest ocena predyspozycji i zdolności ogólnych kandydata. Po każdym etapie konkursu komisja ustala wynik kandydata i niezwłocznie go o tym zawiadamia. Gdy rezultat jest pozytywny, trzeba go poinformować o terminie i miejscu przeprowadzenia kolejnego etapu. Kandydat musi być poinformowany siedem dni przed terminem następnej fazy rekrutacji.

Zobacz również: Dni wolne od pracy 2015

Co w treści

Sprawdzian wiedzy zawodowej obejmuje:

● test wiedzy zawodowej składający się z zestawu 50 pytań jednokrotnego wyboru z zakresu prawa konstytucyjnego, materialnego i proceduralnego prawa podatkowego, prawa Unii Europejskiej, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i handlowego, egzekucji administracyjnej, prawa karnego skarbowego, prawa zamówień publicznych, prawa pracy, rachunkowości, finansów publicznych, służby cywilnej, organizacji i zarządzania w administracji podatkowej oraz z zakresu aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych;

● dwa zadania problemowe z zakresu prawa podatkowego.

Test przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu i w warunkach umożliwiających kandydatom samodzielną pracę. Do pomieszczenia nie można wnosić żadnych materiałów pomocniczych. Przed wejściem na salę sprawdza się dowód tożsamości kandydata, który własnoręcznym podpisem potwierdza na liście obecności przystąpienie do tego etapu konkursu.

Przed rozpoczęciem sprawdzianu wiedzy zawodowej komisja informuje kandydatów o zasadach jego przeprowadzenia, czasie trwania oraz o sposobie oceny, a także o sposobie i terminie powiadomienia kandydatów o wynikach tego etapu konkursu. Uczestnik otrzymuje kopertę z indywidualnym kodem, arkusze testu wiedzy zawodowej oraz zadań problemowych, opatrzone pieczęcią Ministerstwa Finansów.

WAŻNE

Kandydat może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do ministra finansów w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wyniku konkursu

Ta część konkursu nie może trwać dłużej niż dwie godziny. Warunkiem zakwalifikowania się do kolejnego etapu konkursu jest uzyskanie ze sprawdzianu wiedzy zawodowej co najmniej 45 punktów. Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego. Ostatnim etapem jest rozmowa kwalifikacyjna. Obejmuje ona ustne odpowiedzi na pięć indywidualnych pytań.

Ogłoszenie wyników

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny ze wszystkich etapów konkursu. O kolejności zajętego miejsca decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata ze sprawdzianu wiedzy zawodowej i rozmowy kwalifikacyjnej. Przewodniczący komisji zawiadamia uczestników rekrutacji o wynikach konkursu w terminie siedmiu dni od dnia jego zakończenia. W ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania tego zawiadomienia kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby. Listę zawierającą imiona i nazwiska kandydatów z uwzględnieniem kolejności miejsca zajętego w konkursie lub informację o nierozstrzygnięciu konkursu komisja przedstawia niezwłocznie ministrowi finansów.

Informację o osobie powołanej na stanowisko w wyniku przeprowadzonego konkursu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie na stronie Ministerstwa Finansów oraz jednostki, w której ma być obsadzone stanowisko. ©?

Niezbędne dokumenty

Kandydat przystępujący do konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej albo naczelnika urzędu musi złożyć:

  • zgłoszenie do konkursu,
  • zaświadczenie o aktualnej pracy w urzędzie lub organie podległym ministrowi finansów, które zawiera datę zatrudnienia,
  • oświadczenie o posiadaniu wyłącznie obywatelstwa polskiego,
  • odpisy dokumentów określających poziom i kierunek wykształcenia lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie,
  • odpisy świadectw pracy lub ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną w zatrudniającym urzędzie lub organie.

Co się zmieniło

Tak było

Tak jest

Rozporządzenie ministra finansów z 14 lipca 2008 r. w sprawie trybu powołania komisji i przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2008 r. nr 133, poz. 844).

Rozporządzenie ministra finansów z 30 marca 2015 r. w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 523).

Członkiem komisji konkursowej mógł być wyłącznie dyrektor lub wicedyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów.

Brak jest zastrzeżenia, że przedstawicielem komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów w komisji konkursowej mogą być tylko osoby nią kierujące.

Nie przewidziano.

Kandydat przesyła dokumenty (lub ich kopie) oraz koresponduje z komisją za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP.

Kandydat musiał złożyć oświadczenie o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi oraz pisemną zgodę na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Brak takiego wymogu.

Gdy do zgłoszenia nie zostały dołączone wszystkie dokumenty, komisja wzywała do uzupełnienia braków w terminie siedmiu dni od doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje odmowę dopuszczenia do udziału w konkursie.

Do konkursu jest dopuszczany kandydat, który złożył komplet dokumentów lub ich kopii w terminie określonym i w sposób określony w ogłoszeniu o konkursie. Komisja nie ma obowiązku wysyłania wezwania.

Komisja, na podstawie złożonych przez uczestnika konkursu dokumentów, podejmowała uchwałę o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie.

Przewodniczący komisji niezwłocznie zawiadamia kandydata o dopuszczeniu do udziału w konkursie albo o odmowie dopuszczenia do udziału w konkursie, podając przyczynę odmowy.

Ocena umiejętności kierowniczych dokonywana była na podstawie wypowiedzi ustnych uczestnika konkursu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej z członkami komisji.

Umiejętności kierownicze są badane za pomocą pisemnego testu kompetencyjnego.

Predyspozycje i zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze były oceniane w skali od 0 do 30 punktów.

Wynik testu kompetencyjnego stanowi informacja o posiadaniu lub nieposiadaniu przez kandydata umiejętności kierowniczych.

Brak szczegółowej regulacji.

Rozmowa kwalifikacyjna obejmuje ustne odpowiedzi na 5 indywidualnych pytań.

Konkurs był rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z uczestników uzyskał łącznie z obu części konkursu co najmniej 68 punktów.

Konkurs uważa się za rozstrzygnięty, jeżeli przynajmniej jeden z kandydatów otrzymał wynik pozytywny na wszystkich etapach konkursu.

Jeżeli konkurs nie wyłonił przynajmniej jednego kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany był konkurs, minister finansów ponownie ogłaszał konkurs w terminie 30 dni od zakończenia poprzedniego konkursu.

Jeżeli konkurs nie zostanie rozstrzygnięty lub zostanie unieważniony, minister finansów

ogłasza kolejny konkurs, niezwłocznie po otrzymaniu informacji o wynikach rekrutacji albo unieważnieniu konkursu.

Nie przewidziano takiego uprawnienia.

Kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby w terminie trzech miesięcy od otrzymania zawiadomienia.

Leszek Jaworski

dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA