| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Centralizacja Vat > Centralizacja rozliczeń VAT krok po kroku

Centralizacja rozliczeń VAT krok po kroku

Do końca września gminy powinny zdecydować czy dokonać korekty za okresy wsteczne. Obowiązkowa centralizacja VAT ma nastąpić nie później niż 1 stycznia 2017 r.

Tylko trzy miesiące na przygotowanie zmian

Gminy i ich jednostki oraz zakłady budżetowe czeka najgorętszy okres w roku. Muszą nie tylko do 15 listopada opracować budżety na 2017 r., ale również przeprowadzić proces centralizacji rozliczeń VAT

Specustawa w sprawie centralizacji VAT jest już opublikowana! Ma wejść w życie 1 października tego roku. Gminy i miasta nie powinny być zaskoczone takim obrotem spraw, ponieważ prawie od roku wiadomo, że centralizacja rozliczeń VAT gmin i ich jednostek musi nastąpić. Jest ona efektem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie gminy Wrocław (sygn. akt C–276–14), w którym trybunał uznał, że jednostka budżetowa nie jest odrębnym od gminy podatnikiem VAT, ponieważ nie jest samodzielna.

Specustawa tak naprawdę kończy okres niepewności w samorządach. Dotychczas resort finansów wydawał tylko komunikaty, w których informował o planowanych zmianach i chęci uregulowania kwestii centralizacji VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W praktyce gminy muszą podjąć kilka decyzji, z czego dwie mają charakter fundamentalny. Przede wszystkim muszą zdecydować, czy chcą korygować swoje wcześniejsze rozliczenia i dokonać de facto centralizacji wstecznej, czy też centralizują swoje przyszłe rozliczenia. Z decyzją tą wiąże się kolejna – czy w związku ze zmianą kwalifikowalności VAT gmina lub jej jednostki organizacyjne zwracają podatek sfinansowany przez Unię Europejską, czy też nie dokonują takiego transferu.

WAŻNE

Gminy muszą podjąć fundamentalną decyzję: czy chcą korygować swoje wcześniejsze rozliczenia i dokonać de facto centralizacji wstecznej, czy też centralizują swoje przyszłe rozliczenia oraz czy w związku ze zmianą kwalifikowalności VAT gmina lub jej jednostki organizacyjne zwracają podatek sfinansowany przez Unię Europejską, czy też nie dokonują takiego transferu.

Projekt specustawy traktuje te dwie sprawy łącznie – albo gmina koryguje VAT za okresy wsteczne i zwraca podatek, który był wydatkiem kwalifikowalnym, do UE albo nie składa korekt wstecznych deklaracji i nie musi oddawać VAT do UE. Wydaje się, że ze względu na ogrom pracy i niewielki czas na dokonanie korekty wstecznej większość gmin i miast nie będzie zainteresowana rozgrzebywaniem przeszłych rozliczeń.

Drugą fundamentalną decyzją, jaka stoi przed samorządami, jest konieczność uporządkowania procedur i odpowiedzialności kierowników jednostek i zakładów budżetowych za cząstkowe deklaracje oraz kierownika jednostki samorządu terytorialnego za złożenie zbiorczej deklaracji VAT – w imieniu gminy jako podatnika VAT. Dobre zorganizowanie tych procesów ułatwi w przyszłości rozliczenia gmin i ich jednostek organizacyjnych oraz pozwoli uniknąć ryzyka i odpowiedzialności za błędne rozliczenia VAT.

Ważne jest również, jak do centralizacji VAT podejdzie  Ministerstwo Finansów. Z punktu widzenia gmin pożądane byłoby wsparcie ze strony resortu i urzędów skarbowych i niewszczynanie w pierwszym okresie po centralizacji kontroli czy postępowań podatkowych wobec gmin i ich jednostek.

RAMKA 1

8 kroków gminy do centralizacji rozliczeń

KROK 1. Przygotowanie harmonogramu prac związanych z wdrożeniem centralizacji, w tym wyznaczenie zespółu osób odpowiedzialnych za proces, określenie ich kompetencji itp.

KROK 2. Podjęcie strategicznych decyzji co do procesu centralizacji. Samorząd musi się zastanowić i zadecydować o kluczowych aspektach centralizacji, czyli m.in.:

● czy w ramach centralizacji będzie powoływane centrum usług wspólnych czy nie;

● czy w procesie centralizacji będą stosowane narzędzia informatyczne;

● jak będzie wyglądać kwestia podziału odpowiedzialności za poszczególne dane w ramach rozliczeń VAT;

● czy nad całym procesem konsolidowania danych do zbiorczej deklaracji będzie czuwać zespół merytoryczny na poziomie urzędu gminy/miasta - jeżeli tak, to jakie będą zadania i kompetencje takiego zespołu;

● w jaki sposób będzie centralizowana samorządowa oświata.

KROK 3. Zaprojektowanie dokumentów dotyczących centralizacji – dopiero po ustaleniu kwestii strategicznych.

KROK 4. Spotkanie organizacyjne ze wszystkimi lub wybranymi jednostkami – to od współpracy z nimi zależeć będzie efektywność całego procesu centralizacji.

KROK 5. Pozyskanie szczegółowych danych z jednostek zarówno dotyczących różnych aspektów centralizacji, jak i danych do kalkulacji prewspółczynników i współczynników VAT.

KROK 6. Uzyskanie indywidualnych interpretacji podatkowych – dlatego najlepiej przygotować je i złożyć jak najszybciej.

KROK 7. Szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za proces rozliczania VAT.

KROK 8. Przygotowanie i wdrożenie procedury przygotowania scentralizowanego rozliczenia VAT oraz instrukcji rozliczania VAT. To są dwa kluczowe elementy procesu, jednak ich zakres, szczegółowość i przyjęte formuły działania zależą od wcześniej przeprowadzonych prac.

Opracował Michał Borowski

doradca podatkowy i partner w Crido Taxand

ⒸⓅ

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK