| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Centralizacja Vat > VAT po centralizacji – ujęcie w planie finansowym i w Rb-Z i Rb-N jednostki organizacyjnej JST

VAT po centralizacji – ujęcie w planie finansowym i w Rb-Z i Rb-N jednostki organizacyjnej JST

Czy po centralizacji VAT jednostka budżetowa w swoim planie finansowym powinna zabezpieczyć środki w § 453 „Podatek od towarów i usług VAT”? Czy w związku z centralizacją VAT jednostka budżetowa powinna sporządzać sprawozdanie Rb-Z i Rb-N z tytułu VAT?

Po centralizacji VAT to jednostka samorządu terytorialnego stanie się jedynym podatnikiem VAT obejmującym zasięgiem wszystkie swoje jednostki organizacyjne przy dokonywaniu rozliczenia VAT.

Ujęcie wydatku z tytułu rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej: VAT) powinno mieć miejsce w planie finansowym w odrębnym paragrafie klasyfikacji budżetowej. Paragrafem tym, zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej), jest § 453 „Podatek od towarów i usług VAT”.

W obecnej sytuacji jednostki będą zobowiązane do oszacowania ryzyka w kwestii terminowości płatności za faktury przez kontrahentów i do zabezpieczenia w planie finansowym kwoty na wydatki z tytułu VAT, tak aby nie dopuścić do przekroczenia terminu płatności tego podatku.

Polecamy: VAT w samorządach

Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych do sporządzenia i przekazywania sprawozdań, w tym sprawozdania:

• Rb-N kwartalnego sprawozdania o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych,

• Rb-Z kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji

– w imieniu jednostki zobowiązani są w zakresie budżetów jednostki samorządu terytorialnego:

• przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego,

• kierownicy jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym kierownicy samorządowych zakładów budżetowych,

• kierownicy pozostałych jednostek posiadających osobowość prawną (samorządowe instytucje kultury, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem banków i spółek prawa handlowego) – w zakresie operacji finansowych.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

ZAPAMIĘTAJ!

Sprawozdania Rb-Z i Rb-N sporządzają wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej, i wypełniają formularze tych sprawozdań wyłącznie w takim zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą posiadać określone zobowiązania lub należności.

Samorządowe jednostki budżetowe sporządzają kwartalne sprawozdania Rb-N i Rb-Z, wykazując w:

• Rb-Z między innymi wymagalne zobowiązania wynikające z dostaw towarów i usług (faktur niezapłaconych w terminie),

• Rb-N między innymi należności z tytułu dostaw towarów i usług.

Na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-Z i Rb-N obliczane są zbiorcze kwoty stanu zobowiązań i należności w sprawozdaniu sporządzanym przez jednostkę samorządu terytorialnego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK