| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Podatki i opłaty lokalne > Podatki i opłaty lokalne 2016 - korzyści dla samorządów

Podatki i opłaty lokalne 2016 - korzyści dla samorządów

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r. Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

Gminy skorzystają na uszczelnieniu podatków lokalnych

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych, które wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r., to efekt nowelizacji z 25 czerwca 2015 r. ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045). Wprowadza ona modyfikacje nie tylko w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącej podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz opłat lokalnych (miejscowej, uzdrowiskowej, targowej, od psów), lecz także w innych ustawach dotyczących wpływów samorządów. Chodzi o ustawy o podatku rolnym, podatku leśnym, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn.

Oznacza to, że gminy i miasta szybko muszą przygotować się do zmian. Organem podatkowym w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, a także w sprawach opłat lokalnych, jest bowiem wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zobacz również: Zmiany w podatkach lokalnych 2016

Poza nowymi regulacjami wynikającymi z ustawy samorządowej gminy muszą zwrócić uwagę również na inne zmiany wprowadzone do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wynikają one z:

● nowelizacji ustawy o PIT i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 699 ze zm.),

● nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1283),

● ustawy o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777),

● ustawy o związkach metropolitalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1890).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany, a zwłaszcza te wynikające z nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, są jedną z największych nowelizacji podatków lokalnych w ostatnich latach. Ustawodawca nie pozostawił wątpliwości, jaki był ich cel. Jak podkreślał to już w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, chodziło o usprawnienie funkcjonowania i organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli. Nowelizacja jest więc skierowana głównie do samorządów. Widać to m.in. w zmianach podatkowych. Najlepszym tego przykładem jest wprowadzenie zasady niepobierania podatków od nieruchomości, leśnego i rolnego, w sytuacji gdy kwota podatku nie przekracza kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez pocztę (obecnie 6,10 zł).

Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Hućko

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK