| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Podatki i opłaty lokalne > Podatki i opłaty lokalne 2016 - korzyści dla samorządów

Podatki i opłaty lokalne 2016 - korzyści dla samorządów

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r. Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

Gminy skorzystają na uszczelnieniu podatków lokalnych

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych, które wejdą w życie już 1 stycznia 2016 r., to efekt nowelizacji z 25 czerwca 2015 r. ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045). Wprowadza ona modyfikacje nie tylko w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącej podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz opłat lokalnych (miejscowej, uzdrowiskowej, targowej, od psów), lecz także w innych ustawach dotyczących wpływów samorządów. Chodzi o ustawy o podatku rolnym, podatku leśnym, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn.

Oznacza to, że gminy i miasta szybko muszą przygotować się do zmian. Organem podatkowym w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym, a także w sprawach opłat lokalnych, jest bowiem wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zobacz również: Zmiany w podatkach lokalnych 2016

Poza nowymi regulacjami wynikającymi z ustawy samorządowej gminy muszą zwrócić uwagę również na inne zmiany wprowadzone do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wynikają one z:

● nowelizacji ustawy o PIT i niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 699 ze zm.),

● nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1283),

● ustawy o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777),

● ustawy o związkach metropolitalnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1890).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Powyższe zmiany, a zwłaszcza te wynikające z nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, są jedną z największych nowelizacji podatków lokalnych w ostatnich latach. Ustawodawca nie pozostawił wątpliwości, jaki był ich cel. Jak podkreślał to już w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, chodziło o usprawnienie funkcjonowania i organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli. Nowelizacja jest więc skierowana głównie do samorządów. Widać to m.in. w zmianach podatkowych. Najlepszym tego przykładem jest wprowadzenie zasady niepobierania podatków od nieruchomości, leśnego i rolnego, w sytuacji gdy kwota podatku nie przekracza kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez pocztę (obecnie 6,10 zł).

Nowe przepisy mogą wpływać na procedury wymiaru i poboru podatków oraz opłat lokalnych. Są szczególnie ważne dla kierowników jednostek samorządowych, czyli wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, skarbników tych jednostek oraz wszystkich osób, którym zostały powierzone obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w tym rozliczeń podatkowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dyja

Ekspert w zakresie giełdy i rynków kapitałowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »