| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Pozostałe podatki i opłaty > Opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w gminnym biuletynie

Opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w gminnym biuletynie

Czy gmina może pobierać opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w biuletynie informacyjnym od przedsiębiorców lokalnych działających na terenie gminy?

Zauważyć należy, że podejmując decyzję o publikowaniu reklam i ogłoszeń (płatnych bądź bezpłatnych) należy mieć na względzie wpływ prowadzonej działalności na zagrożenie naruszenia zasad konkurencji na lokalnym rynku wydawniczym.

Wyrazicielem podobnego stanowiska jest przykładowo prof. Andrzej Szewc, który w artykule „Wydawanie gazet gminnych” (w: „Wspólnota” 2012, nr 25/26) wskazał na brak przepisów prawnych, które uniemożliwiałyby zamieszczenia treści o charakterze reklamowym w wydawnictwach samorządowych. Ponadto podkreślił, że periodyki wydawane przez samorząd podlegają takiemu samemu reżimowi prawnemu jak pozostała prasa. Autor publikacji wskazał również na ograniczenia, które w zakresie działalności wydawniczej wynikają z samorządowych ustaw ustrojowych oraz z ustawy o gospodarce komunalnej. Konkludując prof. Andrzej Szewc stwierdził jednak, że przepisy prawne, mimo pewnych ograniczeń, nie wykluczają zamieszczania płatnych reklam i ogłoszeń w gminnej prasie.

Podkreślić należy, że w literaturze spotkać można również odmienne stanowisko, zgodnie z którym publikowanie płatnych reklam i ogłoszeń nie powinno mieć miejsca w prasie wydawanej przez samorząd, gdyż nie jest zadaniem użyteczności publicznej służącym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej. Pogląd ten wyraziły Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi (pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. sygn. WA 4120-15/2013/w/) oraz Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu (Stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie wydawania gazety gminnej).

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu uznała, że w oparciu o przedstawiony przez gminę stan faktyczny należy stwierdzić, że zamieszczenie płatnych ogłoszeń i reklam w gminnym biuletynie odbywa się na podstawie Uchwały nr XXIX/264/08 Rady Miejskiej w Ozimku z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wydawania biuletynu informacyjnego. Przedmiotowa uchwała, niezakwestionowana przez organ nadzoru, w swej treści przewiduje pobieranie odpłatności za zamieszczenie na łamach biuletynu reklam. Zatem w świetle powyższych okoliczności faktycznych i prawnych, stanowisko jednostki w zakresie możliwości pobierania opłat od ogłoszeń i reklam należy uznać za prawidłowe.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu

Polecamy serwis: Podatki

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK