REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różne kryteria rekrutacji i opłaty w żłobkach

Michalina Topolewska
Michalina Topolewska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dziecko/ Fot. Fotolia
Dziecko/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość opłaty za pobyt dziecka w gminnym żłobku lub klubie dziecięcym każdy samorząd ustala indywidualnie w uchwale podjętej przez radnych. Konkretne kryteria, jakie stosują samorządy przy rekrutacji również należą do indywidualnej decyzji gmin. Ustawa żłobkowa wskazuje tylko jeden warunek, związany z wiekiem dziecka.

Gminy stosują różne kryteria przy rekrutacji do żłobków

REKLAMA

W kwietniu kończę urlop macierzyński i wracam do pracy. Niestety mamy z mężem problem z zapewnieniem dziecku opieki. Moja mama mieszka w znacznej odległości, a z kolei druga babcia ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie zajmować się wnuczką. Myśleliśmy o zatrudnieniu niani, ale trudno znaleźć godną zaufania osobę. Zastanawiamy się więc nad tym, czy nie posłać córki do gminnego żłobka. Czy przy rekrutacji obowiązują szczególne kryteria – pyta pani Natalia

REKLAMA

Ustawa żłobkowa nie określa konkretnych kryteriów, na podstawie których gminy prowadzące żłobki i kluby dziecięce powinny przyjmować dzieci. Jedyny warunek, który z niej wprost wynika i który musi być przez samorządy stosowany, jest związany z wiekiem. Co do zasady dziecko może być przyjęte do żłobka od ukończenia 20. tygodnia życia, a do klubu dziecięcego dopiero po pierwszych urodzinach. Natomiast górną granicą pobytu w obu tych placówkach jest koniec roku szkolnego, w którym maluch kończy 3 lata. Okres przebywania w nich może zostać przedłużony do końca roku szkolnego, w którym będzie miał 4. urodziny, ale tylko wtedy, gdy objęcie malucha wychowaniem przedszkolnym jest utrudnione lub niemożliwe.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem (PDF)

Wszystkie pozostałe kryteria naboru gminy określają indywidualnie, przy czym muszą one być zapisane w statucie żłobka lub klubu dziecięcego. Najczęściej jest to wymóg zamieszkania lub zameldowania przez rodziców na ich terenie, a także odprowadzanie na ich rzecz podatków. Pierwszeństwo mogą też mieć maluchy, które wychowują się w rodzinach wielodzietnych, których rodzice pracują lub uczą się albo są samotni.

Rekrutacja do żłobków lub klubów dziecięcych trwa zwykle cały rok, bo cechuje je o wiele większa rotacja niż przedszkola. To oznacza, że zwalniane w trakcie roku miejsca są sukcesywnie zapełniane przez dzieci, które na nie oczekiwały. Coraz więcej gmin decyduje się jednak na prowadzenie naboru w jednym określonym terminie na dany okres. Najczęściej pokrywa się on z rokiem szkolnym, czyli rozpoczyna się 1 września, a kończy ostatniego dnia sierpnia następnego roku kalendarzowego. W takich sytuacjach, po sprawdzeniu przez komisję rekrutacyjną, czy spełnione zostały kryteria naboru, tworzona jest lista przyjętych dzieci oraz lista rezerwowa. Zwykle tego typu rekrutacja odbywa się drogą elektroniczną. Rodzice mogą przesłać zgłoszenie przez internet, wskazując w nim więcej niż jeden żłobek, do którego ich dziecko mogłoby trafić (o ile gmina ma kilka placówek opieki). Te, które zostały podane w dalszej kolejności, są traktowane jako opcja rezerwowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowym drukiem wymaganym przy rekrutacji jest karta zgłoszenia dziecka – trzeba w niej podać swoje podstawowe dane, czyli imiona, nazwiska, adres zamieszkania, numer telefonu oraz informacje o potomku, w tym jego imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL. Opiekunowie powinni też wskazać miejsce pracy lub nauki oraz dane związane ze stanem zdrowia dziecka lub stosowanej diecie. Niektóre samorządy wymagają dodatkowo dołączenia zaświadczenia lekarskiego. Ma ono potwierdzać brak przeciwwskazań do pobytu malucha w żłobku lub klubie dziecięcym. Ubiegając się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat, trzeba dołączyć np. oświadczenie lub zaświadczenie o wysokości osiąganych dochodów. ©?

Trzeba płacić

Pobyt dziecka w gminnym żłobku lub klubie dziecięcym jest płatny. Wysokość opłaty każdy samorząd ustala indywidualnie w uchwale podjętej przez radnych. Stosowane są różne sposoby jej naliczania. Niektóre samorządy pobierają opłatę według stawki godzinowej – płaci się tylko za te godziny, w których dziecko faktycznie przebywa w placówce. Możliwe jest też takie rozwiązanie, że płaci się stałą miesięczną kwotę lub taką, która stanowi określony procent minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeżeli więc najniższa pensja rośnie, to opłata również się zwiększa. Ponadto, choć przepisy wskazują, że dziecko może przebywać w żłobku nie więcej niż 10 godzin dziennie, to w uzasadnionych przypadkach wymiar opieki może być zwiększony. Wtedy jednak trzeba się liczyć z dodatkową opłatą (wydłużenie czasu pobytu nie obowiązuje w klubach dziecięcych, gdzie maksymalnie wynosi on 5 godzin dziennie). Odrębnie płaci się za wyżywienie dziecka.

Rada gminy, ustalając wysokość opłat, może również określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z ich wnoszenia. Najczęściej stosowane jest w tym względzie kryterium dochodowe, które powoduje, że opiekunowie o niskich zarobkach mogą ponosić niższe koszty pobytu dziecka w placówce. Ulgi mogą również być przyznane np. rodzinom wielodzietnym lub takim, których więcej niż jedno dziecko chodzi do żłobka.

Michalina Topolewska

michalina.topolewska@infor.pl

Zobacz również: Urlop rodzicielski 2016 - do ukończenia przez dziecko 6 lat

Podstawa prawna

Art. 2, art. 3a i 11 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA