| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Procedury podatkowe > Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty

Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty

W ramach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy zaokrąglać stawki opłaty "śmieciowej" czy kwoty do zapłaty?  Zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 63 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków, nie stosuje się do opłat o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. W myśl dyspozycji tego przepisu zaokrągleniu nie powinna w ogóle podlegać ustalona w uchwale organu stanowiącego gminy czy związku międzygminnego stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalona na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Natomiast zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. 

Zobacz również: Deklaracja śmieciowa: oświadczenie o odpowiedzialności karnej

Natomiast jak podkreślają to przedstawiciele doktryny w tym prof. L. Etel (Komentarz do Ordynacji podatkowej – LEX 2013) wyłączenie zastosowania prawa do zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatków określone w art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej – ograniczone zostaje jedynie do opat uregulowanych wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, a wiec opłaty od posiadania psów, targowej, miejscowej i uzdrowiskowej. Przepis ten jednak nie może być interpretowany rozszerzająco i tym samym kwota opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi należna do zapłaty może być zaokrąglana zgodnie z art. 63§ 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Nie pozostaje to w sprzeczności z art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z którego wywodzi się podnoszoną w komentarzach zasadę adekwatności wielkości swiadczeń do ponoszonej faktycznie opłaty i zasadę ekwiwalentności systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, bowiem o uprawnieniu do zaokrąglania należnych kwot opłaty przesądza art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , zaś momentem zaokrąglenia opłaty jest moment wpłaty dokonywanej samodzielnie przez podatnika na zasadzie art. 6p ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zatem to nie organ stanowiący w swojej uchwale przesądza o zasadach zaokrąglenia opłaty, lecz czyni to ustawodawca poprzez bezpośrednie odesłanie w art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów rangi ustawowej – Ordynacji podatkowej. Natomiast organ stanowiący podejmując uchwałę o stawkach opłaty nie ma kompetencji do regulowania w uchwale zasad zaokrąglania tej opłaty.

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)128.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marek Rogalski

Ekspert ds. rynku walut w Domu Maklerskim Banku Ochrony Środowiska SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »