| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Procedury podatkowe > Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Mające obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. nowe przepisy Ordynacji podatkowej wprowadzają zasadę elektronicznego doręczania pism pełnomocnikom zawodowym. Zdaniem projektodawcy przyczyni się to do zmniejszenia kosztów i usunie wątpliwości związane z doręczeniem pisma przez organ podatkowy.

Ustawa z dnia 9 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm 9 lipca 2015 r. i przekazana Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Większość przepisów ustawy (w tym norm dotyczących elektronicznych doręczeń) ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Pełnomocnicy zawodowi doręczą elektronicznie

Nowe przepisy Ordynacji podatkowej wprowadzają zasadę pierwszeństwa doręczania pism z wykorzystaniem portalu podatkowego w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów, jeżeli przepisy ustawy przewidują doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W przypadku gdy odrębne przepisy nie przewidują korzystania z portalu podatkowego, doręczanie pism nastąpi przez elektroniczną skrzynkę podawczą.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających organowi podatkowemu doręczenia pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pisma zostaną doręczone za pokwitowaniem, za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, pracowników urzędu obsługującego ten organ, funkcjonariuszy celnych lub upoważnionych pracowników innego organu podatkowego, lub przez organy lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów.

Polecamy serwis: Podatki

Ustawa wprowadza zasadę, zgodnie z którą pełnomocnikom zawodowym (doradcom podatkowym, radcom prawnym, adwokatom) oraz organom administracji publicznej wszystkie pisma będą doręczane drogą elektroniczną albo w siedzibie organu podatkowego. Wiąże się to z koniecznością wskazania przez zawodowych pełnomocników oprócz zwykłego adresu do doręczeń także adresu elektronicznego (a także zmian tego adresu). Doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wskazany adres elektroniczny będzie stosowane także w odniesieniu do pełnomocnika mającego miejsce zamieszkania za granicą, który nie wskazuje adresu do doręczeń w kraju

Polecamy wideoszkolenie: Zmiany w VAT 2015/2016

Mniejsze koszty

Ministerstwo Finansów przekonuje, iż przedmiotowe zmiany przyspieszą postępowania podatkowe oraz przyczynią się do zmniejszenia kosztów. Projektodawca nie jest jednak w stanie oszacować liczby przesyłek poleconych wysyłanych przez samorządowe organy podatkowe (wójt, burmistrz, prezydent miasta). Z tego powodu niemożliwe jest określenie zmniejszenia wydatków jednostek samorządu terytorialnego. Resort finansów zakłada, iż zmniejszenie wydatków w samorządach będzie niewielkie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

BEDS.pl

sklep internetowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »