REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina może kupić komputery ze stawką 0%

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Czy istnieje możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego stawką 0%, w przypadku gdy zamawiającym, nabywcą i płatnikiem jest gmina (co wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu są szkoły (placówki oświatowe), na rzecz których dokonano dostawy?

Sprzedaż sprzętu komputerowego opodatkowana jest zasadniczo stawką 22%. Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten przewiduje stawkę 0% w przypadku dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jeśli zachowane zostały warunki określone w art. 83 ust. 13–15 ustawy o VAT.

REKLAMA

Stawka 0% ma zastosowanie tylko do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT – są to:

● jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

● drukarki,

● skanery,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

● urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

REKLAMA

Pomimo że ustawodawca wymienia wprost kategorie sprzętu, którego dostawa może korzystać ze stawki 0%, to sprzedawcy oraz jednostki samorządowe mają często problem z określeniem, czy dany sprzęt może korzystać z obniżonej stawki – co znajduje odzwierciedlenie w ilości składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych w takich sprawach.

W piśmie z 26 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443- -1142/09-4/TW) dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odpowiadał na pytanie placówki oświatowej, czy zakupione UniKioski (kioski informatyczne z oprogramowaniem) oraz stacja robocza (komputer z zaawansowanym systemem obliczeniowym) należą do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że: UniKioski są specjalistycznymi urządzeniami komputerowymi, które z uwagi na swoje przeznaczenie (kioski informatyczne) nie są towarami enumeratywnie wskazanymi w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Nie są to w szczególności jednostki centralne komputerów, serwery ani zestawy komputerów stacjonarnych, gdyż ich specjalistyczne przeznaczenie odróżnia je od wielofunkcyjnych sprzętów komputerowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.

Z kolei stacja robocza HPxw8600 jest jednostką centralną komputera, która z uwagi na swoje zaawansowane technologicznie podzespoły może równocześnie stanowić zaawansowany system obliczeniowy. Jest to zatem towar wskazany w załączniku nr 8 do ustawy.

Organy podatkowe bardzo rygorystycznie interpretują ten wykaz. Uznają np., że nie można zastosować stawki 0% przy dostawie laptopa – nawet gdy będzie pełnił funkcję komputera stacjonarnego. Jak czytamy w piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443-1247/09-3/MR): w poz. 1 załącznika nr 8 wymieniono następujące towary: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie komputer przenośny – laptop. Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia stanowiącymi część układu komputera, powszechnie nazywanym komputerem przenośnym.

Mając na uwadze powyższe, laptop będący przedmiotem dostawy nie mieści się w zakresie pojęć użytych w poz. 1 załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem oraz zestawem komputerowym stacjonarnym, co oznacza, że w stosunku do ww. towaru nie można na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Drugim warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było zastosować stawkę 0%, jest posiadanie przez sprzedawcę sprzętu stosownego zamówienia, potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego.

Natomiast trzecim, niezbędnym warunkiem jest, aby dostawa sprzętu była dokonana dla placówki oświatowej. Są to szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W przypadku opisanym w pytaniu – mimo że placówka oświatowa nie kupuje sprzętu sama, lecz przekazuje go na jej rzecz gmina – można zastosować stawkę 0%.

Organy podatkowe są niekiedy przeciwnego zdania.

INTERPRETACJE

Skoro w tej sprawie zamawiającym sprzęt komputerowy, jak i nabywcą oraz płatnikiem jest gmina (jak to wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), to dostawa sprzętu komputerowego nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-198/10/BJ

Nie można jednak zgodzić się z tym stanowiskiem, gdyż przepisy nie wymagają, aby to placówka oświatowa sama zakupiła sprzęt. Warunkiem jest tylko, aby placówka ten sprzęt otrzymała. Taką interpretację tego przepisu potwierdzają również sądy.

Z ORZECZNICTWA

Istotne jest więc, by dostawa sprzętu komputerowego miała miejsce, tak jak słusznie przyjął Sąd pierwszej instancji, dla placówki oświatowej. Z warunków określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT – tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ustawy oraz przekazania tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego – można by wnioskować, tak jak to sugeruje skarga kasacyjna, że stawkę 0% można zastosować tylko w sytuacji, gdy stroną umowy – jako nabywca – jest wyłącznie placówka oświatowa. Określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT warunków nie można jednak interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wykładnię przepisu określającego warunki stosowania w tym przypadku stawki 0% należy powiązać z wykładnią przepisu podstawowego określającego tę stawkę. Wykładnia systemowa wewnętrzna wskazuje zaś, że stawka ta ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych, jak to słusznie zauważył Sąd pierwszej instancji, a dla placówek oświatowych. Istotne jest więc przede wszystkim to, by sprzęt taki był przeznaczony dla placówki oświatowej. W sytuacji, gdy z niezakwestionowanych w sprawie ustaleń wynika, że odbiorcą tego sprzętu był Zespół Szkól Ekonomicznych w N., do którego dostawca bezpośrednio sprzęt dostarczył, to trudno uznać, by dostawa nie miała w tym przypadku miejsca dla placówki oświatowej.

Wyrok

Ponadto – w cytowanym wyroku – sąd zwrócił uwagę na ważną sprawę, a mianowicie, że jednostka samorządu terytorialnego – ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązaną – zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ustawy o systemie oświaty – do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią działań.

Dlatego w przypadku opisanym w pytaniu gmina będzie mogła zakupić sprzęt ze stawką 0%, jeśli dwa pozostałe warunki zostały spełnione.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA