REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Użyczenie nieruchomości gminie przez powiat bez VAT./ fot. Fotolia
Użyczenie nieruchomości gminie przez powiat bez VAT./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że oddanie Organy podatkowe przypominają kiedy nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu VAT (interpretacja indywidualna z 17 maja 2017 roku, sygn. 2461-IBPP3.4512.105.2017.2.SR).

Wydana interpretacja zapadła na gruncie następującego stanu faktycznego:

REKLAMA

Powiat (właściciel nieruchomości) zawarł umowę użyczenia z gminą, zgodnie z którą oddał jej do używania nieruchomość. Wyłącznym celem zawarcia umowy była realizacja zadań publicznych powierzonych gminie. Powiat poinformował we wniosku o interpretację, że „nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego”. Umowa dopuszczała możliwość oddania przez gminę (biorącego) całości lub części nieruchomości w najem albo dzierżawę, za zgodą powiatu, mogło to jednak nastąpić tylko celem realizacji zadań publicznych (na tę okoliczność przewidywano swoistą prowizję obejmującą 20% kwoty odpłatności wynikającej z zawartej umowy dalszego udostępnienia). Gmina nie skorzystała z tej możliwości.

Organ podatkowy przyznał wnioskodawcy (powiat) rację co do tego, że ww. stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie nieruchomości nie będzie opodatkowane VAT.

W uzasadnieniu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) przypomniał, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz – w przypadku świadczenia usług w art.8 ust.2 ww. ustawy. Zatem, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług również mogą podlegać opodatkowaniu VAT.

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan faktyczny omawianej interpretacji dotyczył udostępnienia nieruchomości, a więc świadczenia o usługowym charakterze. Z tego względu DKIS przywołał art.8 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. aby uznać nieodpłatne świadczenie za podlegające opodatkowaniu VAT, musi być dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza

REKLAMA

Odnosząc się do tych warunków organ interpretacyjny stwierdził, że nieodpłatne świadczenie usług, o którym mowa w pkt 2 wiąże się zwykle z poniesieniem kosztów wynagrodzeń pracowników, które nie są objęte VAT. Dlatego też uwzględniwszy przepisy prawa unijnego wykładane systemowo i w kontekście zasady neutralności VAT należy przyjąć, iż brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą podatnika powoduje, że nie występuje tym samym obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług (por. opinia Rzecznika Generalnego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07).

Jak uznał DKIS odnosząc się do przedstawionych w opisie sprawy okoliczności, nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Gminy nie ma związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Powiat. Jednakże, jak podkreślono w interpretacji, zasadniczą przesłanką decydującą o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę (Powiat) ww. nieruchomości na rzecz Gminy, jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jest to zasadne stwierdzenie, ponieważ w świetle powołanych przepisów ustawy sposób wykorzystania nieruchomości przez podmiot korzystający nieodpłatnie z nieruchomości nie ma znaczenia, podobnie jak motywy udostępniającego. Zrównanie niektórych czynności nieodpłatnych z odpłatnymi ma natomiast na celu domknięcie systemu odliczeń i zapobieżenie sytuacjom, w których podatnicy korzystają z prawa do odliczenia, a następnie wykorzystują towary do czynności nieuprawniających do potrącenia podatku naliczonego.

Dominik Goślicki

radca prawny, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Katarzyna Nowak

asystent, interesuje się prawem podatkowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA