| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Ewidencja > Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

 Ogólnie rzecz ujmując, dochody budżetowe dzieli się na dochody:

• przypisane,

• nieprzypisane.

Dochody przypisane, inaczej zwane często naliczonymi, to takie, które nalicza się, a następnie księguje na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” na podstawie:

• faktur,

• rachunków,

• nakazów płatniczych lub

• decyzji,

np. czynsz za wynajem pomieszczeń jednostki budżetowej (przypisany na podstawie wystawionej wcześniej faktury).

Natomiast dochody nieprzypisane to takie, których się wcześniej nie nalicza, a które podlegają ewidencji dopiero w momencie wpływu środków pieniężnych, na podstawie:

• wyciągów bankowych,

• kwitów kasowych,

np. wpływy z opłat za wydanie duplikatów świadectw.

W sytuacji takiego rodzaju dochodów nie istnieje rachunek, nakaz płatniczy czy decyzja, który przed dokonaniem wpłaty jest zaewidencjonowany jako dochód przypisany.

W świetle takiej klasyfikacji dochodów budżetowych, zryczałtowanego wynagrodzenia za terminową wpłatę podatku nie można jednoznacznie nazwać dochodem przypisanym lub dochodem nieprzypisanym. Stanowi ono dochód budżetowy, który pobierany jest na podstawie przepisów materialnie ustalających jego wysokość, i którego wpływ księguje się na podstawie wyciągu bankowego po dokonaniu przelewu wewnętrznego z konta 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki) na konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody).

Dlatego w takich przypadkach praktyka wypracowała następujące zasady księgowania wynagrodzenia za terminową wpłatę podatku, nie naruszając tym samym ani naczelnych, ani szczególnych zasad rachunkowości jednostki budżetowej:

1) naliczenie i potrącenie na listach płac podatku dochodowego od osób fizycznych

• Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

• Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”

2) potrącenie od naliczonego podatku dochodowego od osób fizycznych wartości zryczałtowanego wynagrodzenia dla płatnika

• Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”

• Ma 221 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

3) odprowadzenie podatku pomniejszonego o zryczałtowane wynagrodzenie do budżetu

• Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki)

Czytaj także: Skutki nieterminowego odprowadzania dochodów budżetu państwa>>

4) przeksięgowanie (przelew) równowartości wynagrodzenia dla płatnika na rachunek bieżący jednostki budżetowej (subkonto dochodów)

• Wn 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody)

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki)

5) przypisanie dochodów budżetowych

• Wn 221 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

• Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”

6) odprowadzenie dochodów budżetowych do właściwego budżetu

• Wn 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody).

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Samorzad.infor.pl
KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marlena Skiba

Dyrektor Zarządzający w firmie Usługi Doradcze Smart Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »