| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Ewidencja > Jak ująć w księgach rachunkowych zakup kserokopiarki?

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup kserokopiarki?

Zakupioną kserokopiarkę, w przypadku gdy nie wymaga montażu czy innych prac konfiguracyjnych, należy zaliczyć do środków trwałych. Natomiast w przypadku, gdy dopuszczenie kserokopiarki do używania uwarunkowane jest uprzednim wykonaniem prac montażowych czy konfiguracyjnych, należy taki zakup zaksięgować na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”.

Zakup kserokopiarki i jej montaż ujmuje się na koncie 080

Przedszkole działające w formie jednostki budżetowej zakupiło kserokopiarkę o wartości 5500 zł. W jaki sposób prawidłowo zaksięgować w księgach rachunkowych tę operację? Zakup został sfinansowany w ramach wydatków majątkowych – par. 6050. Faktura została zapłacona przelewem w styczniu 2015 r. Kserokopiarka została przekazana do użytkowania dopiero w marcu 2015 r. z uwagi na konieczność jej odpowiedniego skonfigurowania w celu zachowania kompatybilności z innymi współpracującymi urządzeniami. Proszę również o określenie, jak powinna być zaksięgowana wartość umorzenia i amortyzacji na koniec roku.

Zakupioną kserokopiarkę, w przypadku gdy nie wymaga montażu czy innych prac konfiguracyjnych, należy zaliczyć do środków trwałych, przez które zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Natomiast w przypadku, gdy dopuszczenie kserokopiarki do używania uwarunkowane jest uprzednim wykonaniem prac montażowych czy konfiguracyjnych, należy taki zakup zaksięgować na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”.

Zobacz również: Ewidencja operacji nabycia z pominięciem kont zespołu 2

WAŻNE

Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie – nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru.

W tej sytuacji ewidencja zakupu kserokopiarki, jej umorzenia i amortyzacji, uwzględniając zasady określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, powinna przebiegać w sposób przedstawiony na schemacie.

Schemat

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. F-k – faktura z tytułu zakupu kserokopiarki (nie wymagającej montażu ani prac konfiguracyjnych),

lub

2. F-k – faktura z tytułu zakupu kserokopiarki wraz z kosztami prac konfiguracyjnych lub montażowych;

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK