REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować umorzone koszty egzekucyjne w państwowej jednostce budżetowej

Radosław Tyburczy
Ewidencja księgowa, koszty egzekucyjne/ Fot. Fotolia
Ewidencja księgowa, koszty egzekucyjne/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Państwowa jednostka budżetowa ewidencjonuje należności publicznoprawne o charakterze niepodatkowym z tytułu wymierzonych mandatów karnych. W celu wyegzekwowania należnych kwot wystawia tytuły wykonawcze i kieruje je do urzędów skarbowych w celu prowadzenia egzekucji administracyjnej. Często takie postępowania są umarzane ze względu na brak majątku dłużnika i możliwości egzekucyjnych. Wówczas urzędy skarbowe obciążają jednostkę kosztami egzekucyjnymi, a jednostka występuje z wnioskiem o umorzenie tych kosztów, a z reguły urzędy skarbowe rozpatrują wniosek pozytywnie i przysyłają postanowienia o umorzeniu tych kosztów. Na jakich kontach, w jakich paragrafach klasyfikacji budżetowej oraz rachunku zysków i strat ująć obciążenie jednostki kosztami przez urzędy skarbowe oraz umorzenie kosztów egzekucyjnych przez urzędy skarbowe (czyli zobowiązań jednostki)?

Zagadnienia dotyczące kosztów egzekucyjnych określone zostały w art. 64–66 działu I rozdziału 6 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

REKLAMA

Opłaty za dokonane czynności egzekucyjne oraz opłata manipulacyjna z tytułu zwrotu wydatków za wszystkie czynności manipulacyjne związane ze stosowaniem środków egzekucyjnych wraz z wydatkami poniesionymi przez organ egzekucyjny stanowią koszty egzekucyjne, które obciążają zobowiązanego (art. 64c § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Ponadto w przypadku gdy koszty egzekucyjne nie mogą być ściągnięte od zobowiązanego, kosztami tymi zostaje obciążony wierzyciel (art. 64c § 4 ww. ustawy).

Zobacz również: Koszty procesu w jednostce budżetowej - ewidencja księgowa

Stosownie do zapisów art. 64e ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, organ egzekucyjny może umorzyć w całości lub części koszty egzekucyjne, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● stwierdzono nieściągalność od zobowiązanego dochodzonego obowiązku lub gdy wykaże on, że nie jest w stanie ponieść tych kosztów bez znacznego uszczerbku dla swojej sytuacji finansowej,

● za umorzeniem przemawia ważny interes publiczny,

● ściągnięcie tylko kosztów egzekucyjnych spowodowałoby niewspółmierne wydatki egzekucyjne.

Możliwe jest zatem umarzanie przez urzędy skarbowe poniesionych przez państwową jednostkę budżetową kosztów egzekucyjnych w przypadku bezskutecznej egzekucji w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym.

REKLAMA

Sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, a w szczególności tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków państwowych jednostek budżetowych, określa rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej).

Zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej, uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie planowanych wydatków w tym roku budżetowym. Z kolei uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych stanowią dochody budżetu państwa (§ 19 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W sytuacji opisanej w pytaniu, gdzie z uwagi na znaczny upływ czasu od poniesienia kosztów egzekucyjnych do wydania przez urzędy skarbowe postanowień o umorzeniu kosztów egzekucyjnych (kolejny rok budżetowy) państwowa jednostka budżetowa na podstawie § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej nie będzie mogła dokonać pomniejszenia wydatków z tytułu poniesionych kosztów egzekucyjnych, gdy urzędy skarbowe zwrócą poniesione poprzednio wydatki.

W przypadku zwrotu przez urzędy skarbowe należności z tytułu kosztów egzekucyjnych w kolejnych latach po roku, w którym nastąpiły wydatki budżetowe z tego tytułu, będą one wyłącznie dochodami budżetowymi.

Operacji księgowych w państwowej jednostce budżetowej dokonuje się na kontach wyszczególnionych w planie kont dla jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Schemat. Ewidencja księgowa umorzonych kosztów egzekucyjnych

infoRgrafika

Tabela. Sposób wykazania w rachunku zysków i strat umorzonych kosztów egzekucyjnych

infoRgrafika

RADOSŁAW TYBURCZY

biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych

Podstawy prawne

● art. 64–66 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 1015; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 897)

● § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616)

● załącznik nr 3, załącznik nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA