REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej
Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jestem księgową w urzędzie miasta. Przekazaliśmy w nieodpłatne użytkowanie samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) budynek (środek trwały) na prowadzenie placówki (jesteśmy organem założycielskim). Problem w tym, w jaki sposób ująć tę nieruchomość w ewidencji – czy ma być w ewidencji bilansowej naszej gminy (właściciela nieruchomości), czy w ewidencji bilansowej tego SPZOZ, czy może w pozabilansowej?

Aby ustosunkować się do poruszonej problematyki, należy zwrócić uwagę na kilka okoliczności.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze, z art. 51 ustawy o działalności leczniczej wynika, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ) prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w tej ustawie. Z kolei zgodnie z art. 54 ust. 1 tej ustawy SPZOZ gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym). Ponadto wartość majątku SPZOZ określają fundusz założycielski i fundusz zakładu, przy czym fundusz założycielski zakładu stanowi wartość wydzielonej SPZOZ części mienia Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego lub mienia uczelni medycznej.

Po drugie, ustawodawca w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości definiuje termin aktywa, jako kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Natomiast w art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy zdefiniowano środki trwałe, wskazując, że co do zasady są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności nieruchomości, w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.

Po trzecie, z art. 252 kodeksu cywilnego wynika, że rzecz (m.in. nieruchomość) można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania z niej pożytków, przy czym zgodnie z art. 256 użytkownik powinien wykonywać swoje prawo zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki, a po wygaśnięciu użytkowania jest zobowiązany zwrócić rzecz właścicielowi w takim stanie, w jakim powinna się znajdować, stosownie do przepisów o wykonywaniu użytkowania. Jednocześnie to użytkownik jest zobowiązany dokonywać napraw i innych nakładów związanych ze zwykłym korzystaniem z rzeczy. Poza tym użytkownika obciąża obowiązek podatkowy i inne ciężary publiczne związane z przedmiotem użytkowania oraz obowiązek uiszczania składki na obowiązkowe ubezpieczenie (art. 258 i art. 260 kodeksu cywilnego).

Po czwarte, na uwagę zasługuje stanowisko departamentu rachunkowości Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z 20 lutego 2008 r. (nr DR3/500/079/IDM/08/264), gdzie wskazano m.in., że środki trwałe oddane w nieodpłatne użytkowanie SPZOZ przez ich organy założycielskie spełniają kryterium kontrolowania, o którym mowa w ustawie o rachunkowości i MSR, a zatem powinny być wykazywane w ewidencji bilansowej jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po piąte, Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym (KZD-4110-03-01/2013) z 25 września 2013 r. w kontekście przedmiotowej problematyki wskazała, że w ocenie NIK użytkowane przez centrum nieruchomości stanowią jego aktywa stosownie do definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Powinny być zatem ujęte w księgach rachunkowych centrum w grupie środków trwałych, stosownie do definicji środka trwałego zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, że jednym z kryteriów uznania za środek trwały jest przeznaczenie składnika aktywów na potrzeby jednostki, a zatem używanie do realizacji działalności statutowej. Natomiast organ założycielski powinien je wykazywać w ewidencji pozabilansowej.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Powyższe uregulowania ustawowe i stanowiska podmiotów pozwalają zatem na przyjęcie koncepcji, zgodnie z którą nieruchomości – środki trwałe (budynki przekazane do nieodpłatnego użytkowania), powinny zostać ujęte w ewidencji środków trwałych SPZOZ. Należy bowiem podkreślić, że właśnie ww. jednostka sprawuje kontrolę nad składnikami majątkowymi, wykorzystuje je do realizacji zadań statutowych i realizuje korzyści z ich użytkowania. Jak z kolei wskazano w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 stycznia 2011 r., sygn. akt II GSK 49/10, w świetle tego przepisu (dop. autora – art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości), aby określony zasób majątkowy mógł być uznany za aktywa danej jednostki, musi ona nad nim sprawować kontrolę. Jednocześnie dodać należy, że tożsame nieruchomości powinny zostać wykazane w ewidencji pozabilansowej organu założycielskiego dla danego SPZOZ, czyli danej gminy. ⒸⓅ

Marcin Nagórek

radca prawny

Podstawa prawna

Art. 3 ust. 1 pkt 12, pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).

Art. 51, art. 54 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1638).

Art. 252, art. 256 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA