REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego /Fot. Fotolia
Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza gmina uzyskała nieruchomość za długi podatkowe firmy. Na nieruchomości była hipoteka na rzecz ZUS. Zapłacono kwotę wpisu hipotecznego i odsetki. W jaki sposób zwiększyć wartość takiego środka trwałego? Czy o odsetki liczone do momentu nabycia tej nieruchomości (31 lipca br.), czy może o odsetki liczone do momentu zapłaty długu z hipoteki na rzecz ZUS (30 września br.)?

REKLAMA

Aby ustosunkować się do poruszonej problematyki konieczne jest odniesienie się do stosownych uregulowań ustawy o rachunkowości. Po pierwsze, z art. 28 ust. 1 tej ustawy wynika, że aktywa i pasywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy według sposobów wymienionych w tej jednostce redakcyjnej aktu prawnego (pkt 1-10). Natomiast zgodnie z ust. 2 zdanie pierwsze ww. artykułu cena nabycia, o której mowa we wspomnianym wyżej ust. 1, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski.

REKLAMA

Po drugie, należy zwrócić szczególną uwagę na pierwszą część normy prawnej art. 28 ust. 2 ww. ustawy. Ustawodawca bowiem wyraźnie zaakcentował, że cena nabycia (m.in. środka trwałego) obejmuje kwotę należną sprzedającemu powiększoną o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. W ten sposób skonstruowana dyspozycja normy prawnej zasadniczo kładzie nacisk na relację podmiotową transakcji zbycia np. nieruchomości, czyli na płaszczyźnie zbywca – nabywca. W tym kontekście przyjąć należy, że wspomnianej relacji nie spełnia zapłata określonej kwoty Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, gdyż w podanym stanie faktyczno-prawnym nie posiada on statusu podmiotu sprzedającego, a jedynie status wierzyciela hipotecznego.

Po trzecie, rozważania sugerowane we wniosku, a dotyczące zwiększenia wartości środka trwałego o uregulowane zobowiązanie wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w podanych wariantach „odsetkowych”, wydaje się, że są bezprzedmiotowe, albowiem – co już wyżej wskazano, nie ziściła się zasadnicza przesłanka z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, tj. brak znamion wymaganej podmiotowości transakcji. Podana zaś w opisie stanu faktycznego płaszczyzna relacji jednostka samorządu terytorialnego – wierzyciel hipoteczny (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) nie spełnia tego wymogu. W konsekwencji należy przyjąć, że w podanym stanie faktyczno-prawnym żaden z podanych wariantów „odsetkowych” nie może służyć kształtowaniu wartości środka trwałego.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Po czwarte, warto również zauważyć, że z dyspozycji przepisu art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości nie wynika, aby w cenie nabycia środka trwałego można by ujmować odsetki występujące we wszelkich możliwych stanach faktyczno-prawnych. Ustawodawca bowiem w pkt 2 wyraźnie precyzuje, że wspomniana cena nabycia może obejmować: koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu. Takiego założenia nie wypełnia jednak stan faktyczno–prawny podany we wskazanym zapytaniu. W konsekwencji przyjąć należy, że brak jest podstaw, aby zakresem tegoż przepisu zostały objęte np. odsetki związane ze spłatą wierzytelności należne wierzycielowi hipotecznemu nieposiadającemu statusu podmiotu sprzedającego. ⒸⓅ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marcin Nagórek

 radca prawny

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047)

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA