| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Ewidencja > Odłączenie części składowej środka trwałego - ewidencja w jednostce budżetowej

Odłączenie części składowej środka trwałego - ewidencja w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa w ewidencji środków trwałych ma zestaw komputerowy w jednej wartości. Jednostkę centralną tego zestawu chce przekazać innej jednostce budżetowej, ale nadal będzie korzystać z monitora. Czy trzeba dokonać protokolarnego rozdziału wartości księgowej zestawu komputerowego na jednostkę centralną komputera i monitor?

Środki trwałe, to rzeczowe aktywa trwałe o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone dla potrzeb jednostki. Tak mówi definicja środka trwałego zawarta w art. 3 ust. 1 pkt. 15 ustawy o rachunkowości. W przypadku jednostek budżetowych zalicza się do nich również środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, otrzymane w zarząd lub użytkowanie (par. 2 pkt 5 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r.).

W sytuacji opisanej w analizowanym przypadku takim środkiem trwałym jest zestaw komputerowy składający się z jednostki centralnej i z monitora. Rozłączenie tych elementów sprawia, że poszczególne elementy przestają być samodzielnym środkiem trwałym w rozumieniu definicji środka trwałego, o której mowa powyżej, zaś dotychczasowy środek trwały ulega praktycznie likwidacji na skutek braku możliwości jego wykorzystania w jednostce macierzystej, przy czym jego likwidacja następuje poprzez:

a) częściową sprzedaż (nieodpłatne przekazanie) innej jednostce, w tym przypadku jednostki centralnej,

b) częściowe wykorzystanie pozostałych odrębnych elementów stanowiących części peryferyjne (monitor) w jednostce macierzystej.

Należy jednak pamiętać, że wykorzystanie w jednostce macierzystej monitora będzie skutkowało koniecznością dołączenia go do innego środka trwałego, gdyż sam monitor nie będzie spełniał definicji środka trwałego.

Aby dokonać tych operacji i prawidłowo je zaksięgować, konieczna jest wycena zestawu komputerowego w podziale na poszczególne jego elementy.

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Wyceny tej należy dokonać według cen rynkowych z uwzględnieniem zużycia wycenianych składników majątkowych, a ceny te będą podstawą do określenia wartości poszczególnych elementów zestawu komputerowego podlegających przekazaniu innej jednostce oraz pozostających w jednostce macierzystej. ⒸⓅ

Elżbieta Gaździk

główna księgowa

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Miąsek

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK