| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja > Klasyfikacja opłaty reklamowej w 2016 r.

Klasyfikacja opłaty reklamowej w 2016 r.

Rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić opłatę reklamową. Od 1 stycznia 2016 r. stosuje się nowy paragraf, w którym należy ujmować wpływy z opłaty reklamowej.

Paragraf 038 jest przeznaczony do klasyfikowania wpływów z opłaty reklamowej

Rada gminy zdecydowała o wprowadzeniu opłaty reklamowej. W uchwale określono też m.in. zasady jej ustalania i poboru. Do jakiego paragrafu trzeba taką opłatę zaklasyfikować?

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Od 11 września u.br. obowiązuje ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (dalej: ustawa krajobrazowa). Ustawa ta wprowadziła m.in. możliwość uchwalania przez rady gmin opłaty reklamowej. Generalnie opłacie tej podlega umieszczenie tablic i urządzeń reklamowych widocznych z przestrzeni dostępnych publicznie, niebędących szyldami oraz znakami drogowymi i tablicami informacyjnymi. Opłata ta składa się z dwóch części: stałej, zryczałtowanej i zmiennej (uzależnionej od powierzchni nośnika reklamy). Warto pamiętać, że gminy nie mają obowiązku wprowadzania opłaty reklamowej. Przepisy dają im jedynie taką możliwość, co ma pomóc w uporządkowaniu przestrzeni publicznej, zachowaniu ładu przestrzennego i ochronie krajobrazu. Decyzję o wprowadzeniu opłaty reklamowej, a także zasady jej ustalania i poboru oraz terminy płatności ustala rada gminy w drodze uchwały. Radni decydują też o wysokości stawek, przy czym – podobnie jak w przypadku np. podatku od nieruchomości i innych opłat lokalnych – przepisy określają maksymalne stawki tej opłaty.

Po wprowadzeniu nowego art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. g w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego taka opłata reklamowa jest dochodem gminy. Wpływy z opłaty reklamowej trzeba będzie zaplanować i ujmować w nowym paragrafie 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”. Stosuje się go od 1 stycznia 2016 r. Utworzenie nowego oddzielnego paragrafu, w którym byłyby wykazywane wpływy z opłaty reklamowej, było niezbędne. Ma to pozwolić bowiem na monitorowanie dochodów pozyskiwanych przez gminy. Wprowadzono go do „Klasyfikacji paragrafów dochodów, przychodów i środków (z objaśnieniami)”. Jeżeli więc w analizowanym przypadku rada gminy podjęła taką decyzję, to wpływy z opłaty reklamowej należy zaklasyfikować właśnie do paragrafu 038. ©?

Magdalena Sobczak

 magdalena.sobczak@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 12 listopada 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1978). Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 r. poz. 774). Art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.). Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 513 ze zm.).

Polecamy serwis: Klasyfikacja

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Duchnowska

certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu, mediator rodzinny, specjalista w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »