| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja > Klasyfikacja opłaty reklamowej w 2016 r.

Klasyfikacja opłaty reklamowej w 2016 r.

Rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić opłatę reklamową. Od 1 stycznia 2016 r. stosuje się nowy paragraf, w którym należy ujmować wpływy z opłaty reklamowej.

Paragraf 038 jest przeznaczony do klasyfikowania wpływów z opłaty reklamowej

Rada gminy zdecydowała o wprowadzeniu opłaty reklamowej. W uchwale określono też m.in. zasady jej ustalania i poboru. Do jakiego paragrafu trzeba taką opłatę zaklasyfikować?

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Od 11 września u.br. obowiązuje ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (dalej: ustawa krajobrazowa). Ustawa ta wprowadziła m.in. możliwość uchwalania przez rady gmin opłaty reklamowej. Generalnie opłacie tej podlega umieszczenie tablic i urządzeń reklamowych widocznych z przestrzeni dostępnych publicznie, niebędących szyldami oraz znakami drogowymi i tablicami informacyjnymi. Opłata ta składa się z dwóch części: stałej, zryczałtowanej i zmiennej (uzależnionej od powierzchni nośnika reklamy). Warto pamiętać, że gminy nie mają obowiązku wprowadzania opłaty reklamowej. Przepisy dają im jedynie taką możliwość, co ma pomóc w uporządkowaniu przestrzeni publicznej, zachowaniu ładu przestrzennego i ochronie krajobrazu. Decyzję o wprowadzeniu opłaty reklamowej, a także zasady jej ustalania i poboru oraz terminy płatności ustala rada gminy w drodze uchwały. Radni decydują też o wysokości stawek, przy czym – podobnie jak w przypadku np. podatku od nieruchomości i innych opłat lokalnych – przepisy określają maksymalne stawki tej opłaty.

Po wprowadzeniu nowego art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. g w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego taka opłata reklamowa jest dochodem gminy. Wpływy z opłaty reklamowej trzeba będzie zaplanować i ujmować w nowym paragrafie 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”. Stosuje się go od 1 stycznia 2016 r. Utworzenie nowego oddzielnego paragrafu, w którym byłyby wykazywane wpływy z opłaty reklamowej, było niezbędne. Ma to pozwolić bowiem na monitorowanie dochodów pozyskiwanych przez gminy. Wprowadzono go do „Klasyfikacji paragrafów dochodów, przychodów i środków (z objaśnieniami)”. Jeżeli więc w analizowanym przypadku rada gminy podjęła taką decyzję, to wpływy z opłaty reklamowej należy zaklasyfikować właśnie do paragrafu 038. ©?

Magdalena Sobczak

 magdalena.sobczak@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 12 listopada 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1978). Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 r. poz. 774). Art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.). Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 513 ze zm.).

Polecamy serwis: Klasyfikacja

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marta Lech

Adwokat, ekspert w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »