| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Nieprawidłowości > Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Jednostka budżetowa w art. 11 ust. 1 nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp), zdefiniowana została następująco: Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a zrealizowane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z treści pytania wynika, że jednostka budżetowa przeznaczyła uzyskane dochody bezpośrednio na pokrycie jej wydatków, naruszając tym samym zasadę działania jednostki budżetowej, określoną w powołanych przepisach nowej uofp.

Czyn taki nosi znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 7 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych). Ponadto w art. 7 tej ustawy zawierają się znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 11 ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, tj. dokonania wydatku przez jednostkę bez upoważnienia bądź z przekroczeniem zakresu upoważnienia, ponieważ zgodnie z regułą dotyczącą wydatków ze środków publicznych, sformułowaną w art. 52 ust. 1 pkt 2 nowej uofp (odpowiednio w art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; czyli „stara” uofp), oraz ujęte w planach finansowych jednostek budżetowych wydatki i rozchody, stanowią nieprzekraczalny limit.

A zatem w jednostce konieczna była zmiana planu finansowego wydatków, natomiast zmiana tzw. następcza, tj. przeprowadzona po dokonaniu wydatku, nie wyłącza odpowiedzialności kierownika jednostki budżetowej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu dokonanych przez te jednostki wydatków budżetowych, a także do ewidencji rozliczeń związanych z realizacją przez te jednostki planu wydatków niewygasających służy konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

TABELA. Zapisy na stronie Wn i Ma konta 223

Zgodnie z zasadami funkcjonowania kont, określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, konto 223 może wykazywać jedynie saldo Wn, które oznacza stan przelanych środków na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »