| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Nieprawidłowości > Karty płatnicze w jednostkach sektora finansów publicznych

Karty płatnicze w jednostkach sektora finansów publicznych

Poszerzenie w ciągu ostatnich 10 lat zakresu usług bankowych dostępnych w Polsce i upowszechnienie debetowych kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych podmiotów gospodarczych spowodowało, że także jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych coraz częściej posługują się tą formą dokonywania płatności. Jakie zatem obowiązują zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych?

Ze względu na to, że przed rokiem 2009 nie było ogólnie obowiązujących regulacji ustawowych określających zasady korzystania z kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych jednostek organizacyjnych sektora państwowego i samorządowego – w wielu podmiotach wykorzystywanie tych kart prowadziło do powstawania nieprawidłowości i nadużyć w wydatkowaniu środków publicznych, które polegały m.in. na:

● regulowaniu za pomocą służbowych kart płatniczych wydatków prywatnych ich posiadaczy lub pobieraniu gotówki w formie swoistych „pożyczek”, zaciąganych bez wiedzy i zgody właściciela rachunku (po dłuższym lub krótszym okresie bezprawnie pobrane kwoty były na ogół zwracane, zazwyczaj jednak bez uwzględnienia kwot prowizji i innych opłat pobranych przez bank za realizację transakcji),

● dokonywaniu wydatków na cele publiczne nieprzewidzianych w planie finansowym danej jednostki lub zbędnych z punktu widzenia celowości realizacji jej bieżących zadań,

● nieprawidłowym dokumentowaniu faktu poniesienia wydatków publicznych – wyłącznie za pomocą wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego wypłatę gotówki lub dokonanie płatności za pomocą karty, bez przedstawienia dokumentu źródłowego potwierdzającego realizację operacji gospodarczej (rachunku, faktury, paragonu fiskalnego).

Nadużycia te były trudne do wyeliminowania, ponieważ charakter transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych sprawiał, że nie było możliwe sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości wydatków publicznych – faktury i rachunki ich dotyczące były przedstawiane w jednostce dopiero po dokonaniu płatności – a do takich sytuacji nie były przystosowane przepisy wewnętrzne jednostek, w których brak było zasad dotyczących ewentualnych rozliczeń pomiędzy jednostką a pracownikiem z tytułu wykonania niedozwolonych lub nieprawidłowo udokumentowanych operacji pieniężnych.

Problemy, jakie niosło ze sobą używanie kart płatniczych w jednostkach sektora państwowego i samorządowego, zostały dostrzeżone przez ustawodawcę, który w ramach reformy finansów publicznych wprowadził do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) ramowe regulacje dotyczące ustalania zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych. Regulacje te zostały przedstawione w tabeli 1.

TABELA 1. Ramowe regulacje dotyczące zasad korzystania z kart płatniczych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria RK Legal

Od 10 lat wspieramy biznes naszych klientów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK