| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Nieprawidłowości > Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym

Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym

Podstawową nieprawidłowością w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki stosownej uchwały.

Kluby sportowe działające na terenie jednostek samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu tych jednostek na podstawie art. 27 i 28 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (dalej: ustawa o sporcie).

Podstawową nieprawidłowością stwierdzaną przez kontrolujących w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ww. ustawy. Przepisy te przewidują możliwość udzielania dotacji klubom sportowym na podstawie uchwały, w której organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:

  • warunki i tryb finansowania zadania własnego, polegającego na tworzeniu warunków organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu,
  • cel publiczny z zakresu sportu, który zamierza osiągnąć jednostka samorządu terytorialnego.

Dotacje takie są udzielane na podstawie umów zawieranych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oraz art. 221 ust. 3 ustawy o podatku od osób prawnych (dalej: uofp).

Przyczyną powstawania nieprawidłowości jest błędna interpretacja art. 221 ust. 1 i 2 uofp, który stanowi, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań, przy czym jeśli zadania te nie mieszczą się w katalogu zadań określonych w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie, to do udzielenia dotacji konieczna jest umowa zawarta przez jednostkę samorządu terytorialnego z podmiotem dotowanym. Przepisy te są interpretowane tak, że skoro tryb udzielenia dotacji jest w nich unormowany, to można je przydzielać, nawet jeśli organ stanowiący nie wydał uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie, ponieważ w umowie o udzielenie dotacji i tak zostaną ustalone:

1) cel, na jaki została przyznana dotacja,

2) termin wykorzystania dotacji,

3) wysokość dotacji i tryb jej wypłaty,

4) tryb kontroli wykonywania zadania, na które została przyznana dotacja,

5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji,

6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

Z powodu braku odpowiedniej uchwały organu stanowiącego, udzielenie dotacji dla klubów sportowych nie jest zazwyczaj poprzedzone żadnym postępowaniem konkursowym.

Zarządy jednostek samorządu terytorialnego po prostu rozpatrują na bieżąco pisma z wnioskami o dofinansowanie wpływające od klubów sportowych, które są załatwiane w miarę środków posiadanych w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.

Pozostałe nieprawidłowości stwierdzane przez kontrolujących w odniesieniu do dotacji udzielanych na podstawie ustawy o sporcie to:

  • nieprzestrzeganie przy udzielaniu dotacji przez zarząd jednostek samorządu terytorialnego warunków i trybu udzielania dotacji klubom sportowym, określonych w uchwałach organów stanowiących tych jednostek,
  • zawieranie umów o udzielenie dotacji, które nie obejmują istotnych postanowień, wymienionych w art. 221 ust. 3 uofp (np. terminu wykonania zadania, trybu płatności dotacji, w tym terminów jej udostępniania dotowanemu klubowi, terminu wykorzystania dotacji, terminów rozliczenia udzielonej dotacji i dokonania zwrotu dotacji niewykorzystanej),
  • zawieranie umów o udzielenie dotacji, w których termin wykonywania zadania i/lub wykorzystania dotacji przekracza rok budżetowy,
  • nieterminowe przekazywanie kwot dotacji przez dotującego klubom sportowym,
  • niekontrolowanie sposobu wykonywania zadania i/lub prawidłowości wykorzystania dotacji, mimo że dotowane kluby nie przedłożyły w wymaganym terminie rozliczenia z dotacji lub przedłożyły rozliczenia niekompletne lub niesprawdzalne,
  • nieustalanie przez organ dotujący kwoty dotacji przypadającej do zwrotu (wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem lub niewykorzystanej do końca roku budżetowego, na który została przyznana).

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zdjęcia

Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym /Fot. Fotolia
Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym /Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pawłowska

Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK