REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny

Daniel Jurewicz
Przedszkole/ Fot. Fotolia
Przedszkole/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z budżetu gminy, zgodnie z obowiązkiem ustawowym, przekazywana jest dotacja dla niepublicznego przedszkola. Z dotacji dokonywane są różnorakie wydatki, część z nich może stanowić wydatki strukturalne. Czy, i ewentualnie na jakiej podstawie, należy te wydatki ujmować w ewidencji wydatków strukturalnych prowadzonej przez urząd?

Nie, przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola nie stanowi wydatku strukturalnego.

REKLAMA

Instrukcja sporządzania sprawozdań RB-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych zawarta została w załączniku nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej). W przypadku przekazania krajowych środków publicznych przez jednostkę zaliczaną do sektora finansów publicznych na zadanie realizowane w obszarach interwencji funduszy strukturalnych przez jednostkę niezaliczoną do sektora finansów publicznych, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu – § 2 ust. 5 załącznika nr 40 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny

REKLAMA

W przypadku więc gdy ze środków publicznych przekazanych przedszkolu niepublicznemu dokonywane są wydatki o charakterze strukturalnym, powinny one zostać zaewidencjonowane w jednostce sektora finansów publicznych przekazującej środki publiczne (a więc w urzędzie gminy) jako wydatki strukturalne.

Dotacje przekazywane dla przedszkola niepublicznego mogą być wykorzystane na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jak wskazuje art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Środki te przeznaczane są więc na podobne zadania, które realizują przedszkola publiczne. Zdecydowana większość wydatków przeznaczanych na bieżące funkcjonowanie przedszkoli publicznych nie stanowi wydatków strukturalnych, gdyż nie służy realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu o wydatkach strukturalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Identyczna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do dotacji przekazywanych dla przedszkola niepublicznego. Przekazywana dotacja nie stanowi realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu, a realizuje ustawowe obowiązki ciążące na gminie. W związku z powyższym przekazanie dotacji dla przedszkoli niepublicznych nie stanowi wydatków o charakterze strukturalnym. Wydatkiem strukturalnym byłyby wydatki ponoszone na rozwój infrastruktury edukacji, niemniej jednak ustawa o systemie oświaty wskazuje inny cel przeznaczenia dotacji otrzymywanych przez przedszkola niepubliczne.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 357)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 459)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA