| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Pozostałe > Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Poprzez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadzono do porządku prawnego instytucję kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Konieczną i niezbędną przesłanką zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej jest monitorowanie i ocena jej funkcjonowania. Miernikiem stanu kontroli zarządczej jest oświadczenie o stanie kontroli zarządczej osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie kontroli zarządczej.

Zobacz również: Rb-BZ1 i Rb-BZ2 – sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym

Dualizm kontroli zarządczej

Specyfiką sektora finansów publicznych jest dualizm kontroli zarządczej.

Podstawową reperkusją dualizmu kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych jest dwupoziomowość odpowiedzialności za jej funkcjonowanie.

Wyróżniamy:

  • pierwszy poziom kontroli zarządczej, który odnosi się do jednostki sektora finansów publicznych; na tym poziomie odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki;
  • drugi poziom kontroli zarządczej, który odnosi się do działu administracji rządowej; odpowiedzialność za zapewnienie skutecznej, adekwatnej i efektywnej kontroli zarządczej ponosi tu minister kierujący działem jednostki samorządu terytorialnego.

Odpowiedzialność za zapewnienie skutecznej, adekwatnej i efektywnej kontroli zarządczej ponosi wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.

Spersonalizowane obowiązki na  dwóch poziomach właściwych kontroli zarządczej są nadto zróżnicowane dwiema płaszczyznami:

  • odpowiedzialności ministra jako kierownika jednostki;
  • odpowiedzialności ministra jako kierującego działem administracji rządowej.

W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego fakt ten prezentuje się następująco:
- wójt ( burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa zapewnia skuteczną, adekwatną i efektywną kontrolę zarządczą w urzędzie;
- wójt ( burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa zapewnia skuteczną, adekwatną i efektywną kontrolę zarządczą w jednostce samorządu terytorialnego.

Powyższe implikuje obowiązek zapewnienia  o stanie kontroli zarządczej w formie corocznego (zgodnie ze standardami kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych stanowiącymi załącznik do Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r.) oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok.

Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej składa jedno oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie wszystkich kierowanych przez niego działów.  Oświadczenie takie obejmuje również urząd obsługujący ministra.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 4., poz. 885 z późn.zm.);
  • Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 16.06.2014

Autor:

główna księgowa w jednostce sektora finansów publicznych

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej./ Fot. Fotolia
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej./ Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »