| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Pozostałe > Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Z pytaniem do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi zwrócił się skarbnik urzędu miasta.

Zdaniem wnioskodawcy projekt budżetu nie podlega kontrasygnacie skarbnika gminy, gdyż w art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) użyto sformułowania „czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych”. Tylko tego rodzaju czynności prawne wymagają dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika. Chodzi tu o każdą czynność prawną zawierającą oświadczenie woli, złożone zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które zostało wyrażone w celu powstania, zmiany lub ustania stosunku prawnego. Przyjmuje się, że kontrasygnata nie jest oświadczeniem woli w rozumieniu kodeksu cywilnego, lecz świadczeniem wiedzy – potwierdzeniem (gwarancją ), że gmina dysponuje środkami finansowymi potrzebnymi do wykonania zaciągniętego zobowiązania pieniężnego, narzędziem dyscypliny budżetowej.

Polecamy: Terminarz rachunkowo - sprawozdawczy 2015 (książka)

Jak podkreśla wnioskodawca, zobowiązanie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości to wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki.

Zgodnie z w/w orzecznictwem projektu budżetu nie można zdaniem wnioskodawcy traktować jako zobowiązanie pieniężne i nie podlega on kontrasygnacie skarbnika.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podziela stanowisko wnioskodawcy.

Rio wskazuje, iż budżet jednostki samorządu terytorialnego jest zgodnie z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, zaś czynności prawne, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych – dla których skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika) dokonywane są w toku jego wykonywania oraz, że zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, WA4120-14/2014/w

Polecamy w INFORRB

Czy zakupy materiałów biurowych dokonane przez gminny ośrodek pomocy społecznej stanowią wydatek strukturalny

W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej ująć bieżące wydatki na działalność szkoły

Jak zaksięgować zakup szkolenia i serwisu oprogramowania komputerowego

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

ExpaTax

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK