| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Pozostałe > Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Z pytaniem do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi zwrócił się skarbnik urzędu miasta.

Zdaniem wnioskodawcy projekt budżetu nie podlega kontrasygnacie skarbnika gminy, gdyż w art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) użyto sformułowania „czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych”. Tylko tego rodzaju czynności prawne wymagają dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika. Chodzi tu o każdą czynność prawną zawierającą oświadczenie woli, złożone zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które zostało wyrażone w celu powstania, zmiany lub ustania stosunku prawnego. Przyjmuje się, że kontrasygnata nie jest oświadczeniem woli w rozumieniu kodeksu cywilnego, lecz świadczeniem wiedzy – potwierdzeniem (gwarancją ), że gmina dysponuje środkami finansowymi potrzebnymi do wykonania zaciągniętego zobowiązania pieniężnego, narzędziem dyscypliny budżetowej.

Polecamy: Terminarz rachunkowo - sprawozdawczy 2015 (książka)

Jak podkreśla wnioskodawca, zobowiązanie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości to wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki.

Zgodnie z w/w orzecznictwem projektu budżetu nie można zdaniem wnioskodawcy traktować jako zobowiązanie pieniężne i nie podlega on kontrasygnacie skarbnika.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podziela stanowisko wnioskodawcy.

Rio wskazuje, iż budżet jednostki samorządu terytorialnego jest zgodnie z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, zaś czynności prawne, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych – dla których skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika) dokonywane są w toku jego wykonywania oraz, że zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, WA4120-14/2014/w

Polecamy w INFORRB

Czy zakupy materiałów biurowych dokonane przez gminny ośrodek pomocy społecznej stanowią wydatek strukturalny

W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej ująć bieżące wydatki na działalność szkoły

Jak zaksięgować zakup szkolenia i serwisu oprogramowania komputerowego

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »