| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Sprawozdawczość budżetowa > Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Tryb pobierania dochodów przez jednostki realizujące dochody budżetowe został  określony przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych poprzez:

  • prawidłowe i terminowe ustalanie należności z tytułu dochodów budżetowych;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych wezwań do zapłaty;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych upomnień oraz podejmowanie czynności zmierzających do wykonanie zobowiązań w drodze egzekucji;
  • w zakresie i na zasadach określonych przepisami prawa umarzanie należności.

Brak należytej staranności w tej kwestii podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem:

• nieustalenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niedobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo pobranie, dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo  dopuszczenie do przedawnienia takiej należności;
• dopuszczenie przez kierownika jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej do uszczuplenie wpływu należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych;
• niedochodzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacją  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych albo dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacja  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych.

Polecamy również w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB serwis: Sprawozdawczość budżetowa

Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do egzekucji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, w tym:

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 16.06.2014

Autor:

główna księgowa w jednostce sektora finansów publicznych

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK