| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Sprawozdawczość budżetowa > Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

Zwiększenie liczby sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej spowodowane jest zmianą przepisów w zakresie uzgadniania stanu środków na rachunkach bieżących z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego, a także koniecznością zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych.

Zmiany w sposobie przekazywania sprawozdań

Na fakt, jak istotne jest składanie sprawozdań w formie elektronicznej, wskazał ustawodawca, dokonując zapisu w § 10 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej – sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej z zastrzeżeniami zawartymi w rozporządzeniu.

Oznacza to, że zasadą ogólną stało się składanie sprawozdań w formie elektronicznej, a składanie dokumentów w formie pisemnej zastrzeżone jest tylko dla ściśle określonych w rozporządzeniu wyjątków:

● kierownicy jednostek przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie określonej przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 12 ust. 3 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej) – daje to możliwość pozostania przy przekazywaniu sprawozdań w formie pisemnej, jednak nie oznacza, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może także zażądać przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej,

● sprawozdania Rb-23PL, Rb27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL, Rb-WSa i Rb-WSb sporządza się w formie pisemnej (§ 13 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).

Sprawozdanie – tak jak było to dotychczas – podpisują:

● główny księgowy (skarbnik),

● kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego).

Dla sprawozdań składanych drogą elektroniczną ustawodawca jasno wskazał sposób podpisywania i uwierzytelniania przekazywanych sprawozdań, stosując w tym celu zapisy ustawy:

● z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (dalej: ustawa o podpisie elektronicznym),

● z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).

Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, rozumianym zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji.

Przy sporządzaniu sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydawanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Bank w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych.

Więcej czytaj w artykule: Które rodzaje sprawozdań budżetowych należy przekazywać w formie elektronicznej >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Jak powinni przekazywać swoje sprawozdania dysponenci środków budżetu państwa, organy podatkowe i inni dysponenci części budżetowych.
  • Jak obecnie składa się sprawozdania dotyczące budżetu środków europejskich.
  • W jakiej formie składają swoje sprawozdania zarząd jednostek samorządu terytorialnego.
  • Które ze sprawozdań dotyczących wydatków strukturalnych powinny być przekazane w formie elektronicznej.
  • Jak przekazać sprawozdanie Rb-Z-PPP.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marta Celej

Ekspert Equity Investments S.A., kontroler finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »