REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Magdalena Grotkiewicz
Redaktor naczelna "Rachunkowości Budżetowej", autorka licznych publikacji, doświadczony szkoleniowiec. Specjalizuje się w zagadnieniach z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy.

REKLAMA

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

REKLAMA

Zwiększenie liczby sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej spowodowane jest zmianą przepisów w zakresie uzgadniania stanu środków na rachunkach bieżących z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego, a także koniecznością zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych.

Zmiany w sposobie przekazywania sprawozdań

Na fakt, jak istotne jest składanie sprawozdań w formie elektronicznej, wskazał ustawodawca, dokonując zapisu w § 10 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej – sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej z zastrzeżeniami zawartymi w rozporządzeniu.

Oznacza to, że zasadą ogólną stało się składanie sprawozdań w formie elektronicznej, a składanie dokumentów w formie pisemnej zastrzeżone jest tylko dla ściśle określonych w rozporządzeniu wyjątków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kierownicy jednostek przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie określonej przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 12 ust. 3 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej) – daje to możliwość pozostania przy przekazywaniu sprawozdań w formie pisemnej, jednak nie oznacza, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może także zażądać przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej,

● sprawozdania Rb-23PL, Rb27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL, Rb-WSa i Rb-WSb sporządza się w formie pisemnej (§ 13 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).

Sprawozdanie – tak jak było to dotychczas – podpisują:

● główny księgowy (skarbnik),

● kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego).

Dla sprawozdań składanych drogą elektroniczną ustawodawca jasno wskazał sposób podpisywania i uwierzytelniania przekazywanych sprawozdań, stosując w tym celu zapisy ustawy:

● z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (dalej: ustawa o podpisie elektronicznym),

● z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).

Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, rozumianym zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji.

Przy sporządzaniu sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydawanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Bank w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych.

Więcej czytaj w artykule: Które rodzaje sprawozdań budżetowych należy przekazywać w formie elektronicznej >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Jak powinni przekazywać swoje sprawozdania dysponenci środków budżetu państwa, organy podatkowe i inni dysponenci części budżetowych.
  • Jak obecnie składa się sprawozdania dotyczące budżetu środków europejskich.
  • W jakiej formie składają swoje sprawozdania zarząd jednostek samorządu terytorialnego.
  • Które ze sprawozdań dotyczących wydatków strukturalnych powinny być przekazane w formie elektronicznej.
  • Jak przekazać sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA