| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Sprawozdawczość budżetowa > Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Nadwyżka środków obrotowych – informacje ogólne

Status, funkcjonowanie oraz działalność jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych, a więc także samorządowych zakładów budżetowych, w podstawowym zakresie reguluje ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Na mocy art. 15 uofp – samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz innych środków finansowych przewidzianych przepisami prawa. Zakład budżetowy nie posiada osobowości prawnej.

Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje:

● przedmiotowe,

● celowe na zadania bieżące finansowane z udziałem środków unijnych i innych zagranicznych,

● celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

W zakresie określonym w odrębnych ustawach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać także dotację podmiotową.

Nowo tworzonemu samorządowemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

Istota funkcjonowania zakładu budżetowego wyraża się w tym, że samorządowy zakład budżetowy nie jest podmiotem w pełni samodzielnym, tylko podmiotem „powiązanym” z macierzystą jednostką samorządu terytorialnego (dalej: JST). Powiązanie takie skutkuje m.in. nie tylko możliwością finansowania działalności zakładu dotacjami, ale także koniecznością – będącą jednocześnie obowiązkiem prawnym – odprowadzania nadwyżki środków obrotowych do budżetu JST. Tym samym zakład budżetowy musi się rozliczyć z JST z planowanego oraz faktycznego stanu środków obrotowych.

Konsekwencją rozliczenia jest konieczność wpłaty planowanej wcześniej, a następnie ustalonej na koniec roku budżetowego nadwyżki. Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Więcej przeczytasz w artykule: Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

W artykule przeczytasz m.in.:

• Kiedy zachodzi możliwość zwolnienia samorządowego zakładu budżetowego z wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu macierzystej jednostki samorządu terytorialnego?

• Jak interpretować Rozdział 7 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej?

• Jak ewidencjonować nadwyżkę środków obrotowych?

• Jak wykazywać nadwyżkę środków obrotowych w bilansie i zestawieniu zmian w funduszu jednostki?

Przeczytaj również: Terminy płatności niepodatkowych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »