| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Sprawozdawczość budżetowa > Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Z terminami w praktyce sprawozdawczej bywa różnie, co spowodowane jest dość często formą przekazywania sprawozdań. W przypadku sprawozdań budżetowych powinny one być przekazywane, co do zasady, w formie elektronicznej (różnymi kanałami – jedne w specjalnych systemach teleinformatycznych, drugie np. w postaci arkuszy kalkulacyjnych), wtedy agregacja danych jest zautomatyzowana. Jednak system Besti@ nie zawsze prawidłowo agreguje dane ze sprawozdań jednostkowych, czy też nawet nie umożliwia sporządzenia niektórych sprawozdań (sprawozdanie jednostkowe organu i jednostki budżetowej np. w urzędach gmin). W takich przypadkach trzeba odejść od procesu automatyzacji agregacji tych danych, a to wiąże się z nieco szybszym przekazywaniem sprawozdań.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

W praktyce zdarza się, że aktami wewnętrznymi (dla jednostek podległych – z II poziomu kontroli zarządczej) ustala się krótsze terminy niż te wynikające wprost z przepisów o sprawozdawczości budżetowej. Jednak takie działanie jest nielegalne, my możemy jedynie sporządzić sprawozdanie nieco wcześniej (na zasadzie działania etycznego), ponieważ mamy świadomość, że wpływa to na dotrzymanie terminów przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (czy w przypadku jednostek państwowych przez dysponenta II stopnia). Ma to szczególne znaczenie wtedy, kiedy występuje kilka dni pod rząd wolnych od pracy i istnieje ryzyko sprawozdawcze, którego skutkiem jest niedotrzymanie terminu przekazania sprawozdania zbiorczego. W praktyce bywają problemy z ustalaniem terminów, które nas wiążą, więc warto, wykorzystując terminarz sprawozdawczy, ustalić własny (dopasowany do potrzeb sprawozdawczych jednostki) harmonogram sporządzania wszelkich sprawozdań, które są do przygotowania z uwzględnieniem „poduszki bezpieczeństwa”, czyli wyznaczeniem sobie samemu trochę wcześniejszej daty przygotowania sprawozdania, co pozwoli nam zarządzać ww. ryzykiem. W ramach przygotowania do sporządzenia sprawozdania budżetowego trzeba pamiętać o zamknięciu miesiąca w systemie finansowo-księgowym, co polega na sporządzeniu i uzgodnieniu zestawienia sald ksiąg pomocniczych oraz zestawienia obrotów i sald księgi głównej (przy czym nie wszystko musi być drukowane – zależy to od przyjętych rozwiązań w polityce rachunkowości).

oprac. Piotr Wieczorek

Polecamy w INFORRB

Jakie zasady obowiązują w zakresie składania korekt sprawozdań o wydatkach strukturalnych za lata ubiegłe

Według jakich norm prawnych należy sporządzić sprawozdania z poniesionych w 2014 roku wydatków strukturalnych

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK