| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Operacje finansowe > Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.10.43.2447), wydanego na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.) są zobowiązane do sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdania z zakresu operacji finansowych systematyzuje się poprzez fazy:
- fazę sporządzania sprawozdań
- fazę przekazania sprawozdań
- fazę przechowywania sprawozdań

Każda z wymienionych faz procesu sprawozdawczego winna podlegać systematycznej ocenie poprzez ogólne zasady wskazywane rozporządzeniem czy też ustawą o rachunkowości.

Etap sporządzania sprawozdań parametryzuje się zasadą rzetelności, prawidłowości merytorycznej i formalno-rachunkowej, czytelności i trwałości.

Etap przekazania sprawozdania parametryzuje się zasadą terminowości. Jeśli zasada ta zostaje zachowana na etapie przekazania, to oczywistym jest, że dochowano jej również w fazie sporządzania.

Etap przechowywania parametryzuje się zasadą należytej ochrony porządku chronologicznego i okresowości/trwałości.

Zobacz również: Projektowane zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Znajdujące się w rozporządzeniu o sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych regulacje szczegółowo traktują o terminie sporządzania i przekazania sprawozdań poprzez załączniki do rozporządzenia:

  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie budżetu państwa ujęto załącznikiem Nr 6;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie budżetu jednostek samorządu terytorialnego ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną ujęto załącznikiem Nr 8;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań zbiorczych przez Regionalne Izby Obrachunkowe Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania przez Regionalne Izby Obrachunkowe Ministrowi Finansów poprzez formę elektroniczną danych ze sprawozdań łącznych ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania przez Regionalne Izby Obrachunkowe  sprawozdań zbiorczych na podstawie sprawozdań  zbiorczych jednostek samorządu terytorialnego organów założycielskich, nadzorujących Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego ujęto załącznikiem Nr 8;
  • terminem sporządzania i przekazania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Ministrowi Finansów sprawozdań zbiorczych według rodzajów jednostek jest 56 dni od końca I, II, III kwartału roku budżetowego i 84 dni od zakończenia roku budżetowego (za IV kwartał);
  • terminem sporządzania i przekazania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Ministrowi Finansów sprawozdania zbiorczego odnośnie operacji finansowych Skarbu Państwa jest 40 dni od końca I, II, III kwartału roku budżetowego i 55 dni od zakończenia roku budżetowego (za IV kwartał).

Warto również podkreślić obowiązek sporządzania i przekazania sprawozdań jednostkowych, łącznych /zbiorczych w terminach, które umożliwią ich odbiorcom sporządzanie sprawozdań łącznych, zbiorczych.

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania.

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. Z 2005 Nr 14,poz.114).

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Uwzględniwszy powyższe motywatory należytej staranności w przedmiocie sprawy wyjaśnić winno się wszelkie kontrowersje odnośnie terminu przekazania. Pluralizm interpretacji jest tu bowiem niewskazany.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

Pracownicy służby zdrowia

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK