| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Operacje finansowe > Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.10.43.2447), wydanego na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.) są zobowiązane do sporządzania i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdania z zakresu operacji finansowych systematyzuje się poprzez fazy:
- fazę sporządzania sprawozdań
- fazę przekazania sprawozdań
- fazę przechowywania sprawozdań

Każda z wymienionych faz procesu sprawozdawczego winna podlegać systematycznej ocenie poprzez ogólne zasady wskazywane rozporządzeniem czy też ustawą o rachunkowości.

Etap sporządzania sprawozdań parametryzuje się zasadą rzetelności, prawidłowości merytorycznej i formalno-rachunkowej, czytelności i trwałości.

Etap przekazania sprawozdania parametryzuje się zasadą terminowości. Jeśli zasada ta zostaje zachowana na etapie przekazania, to oczywistym jest, że dochowano jej również w fazie sporządzania.

Etap przechowywania parametryzuje się zasadą należytej ochrony porządku chronologicznego i okresowości/trwałości.

Zobacz również: Projektowane zmiany w sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych

Znajdujące się w rozporządzeniu o sprawozdawczości w zakresie operacji finansowych regulacje szczegółowo traktują o terminie sporządzania i przekazania sprawozdań poprzez załączniki do rozporządzenia:

  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie budżetu państwa ujęto załącznikiem Nr 6;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie budżetu jednostek samorządu terytorialnego ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną ujęto załącznikiem Nr 8;
  • terminy sporządzania i przekazania sprawozdań zbiorczych przez Regionalne Izby Obrachunkowe Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania przez Regionalne Izby Obrachunkowe Ministrowi Finansów poprzez formę elektroniczną danych ze sprawozdań łącznych ujęto załącznikiem Nr 7;
  • terminy sporządzania i przekazania przez Regionalne Izby Obrachunkowe  sprawozdań zbiorczych na podstawie sprawozdań  zbiorczych jednostek samorządu terytorialnego organów założycielskich, nadzorujących Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego ujęto załącznikiem Nr 8;
  • terminem sporządzania i przekazania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Ministrowi Finansów sprawozdań zbiorczych według rodzajów jednostek jest 56 dni od końca I, II, III kwartału roku budżetowego i 84 dni od zakończenia roku budżetowego (za IV kwartał);
  • terminem sporządzania i przekazania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego Ministrowi Finansów sprawozdania zbiorczego odnośnie operacji finansowych Skarbu Państwa jest 40 dni od końca I, II, III kwartału roku budżetowego i 55 dni od zakończenia roku budżetowego (za IV kwartał).

Warto również podkreślić obowiązek sporządzania i przekazania sprawozdań jednostkowych, łącznych /zbiorczych w terminach, które umożliwią ich odbiorcom sporządzanie sprawozdań łącznych, zbiorczych.

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania.

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. Z 2005 Nr 14,poz.114).

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Uwzględniwszy powyższe motywatory należytej staranności w przedmiocie sprawy wyjaśnić winno się wszelkie kontrowersje odnośnie terminu przekazania. Pluralizm interpretacji jest tu bowiem niewskazany.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

główna księgowa w jednostce sektora finansów publicznych

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sprawozdanie./ Fot. Fotolia
Sprawozdanie./ Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »