| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Wiadomości > Zmiany w podległości służbowej służb specjalnych

Zmiany w podległości służbowej służb specjalnych

ABW ma podlegać MSW, wojskowe służby specjalne - MON, a CBA - szefowi rządu. Takie zmiany zapowiada premier Ewa Kopacz.

Projekty rozdzielają obecną ustawę o ABW i Agencji Wywiadu na dwa osobne dokumenty. Podkomisja nadzwyczajna zajmująca się nimi powstała pod koniec maja. Pod koniec sierpnia opracowane już sprawozdanie w sprawie zmian w ustawie o ABW zwrócono ponownie do podkomisji, która na początku września omówiła i zaakceptowała ponownie część przepisów, ale nie zakończyła jeszcze prac. Główną zmianą ma być odmienne podporządkowanie służb, obecnie podległych premierowi - Agencja Wywiadu ma pozostać w jego nadzorze, zaś ABW ma przejść pod nadzór MSW. Pod nadzorem premiera ma pozostać też CBA.Po zmianie na stanowisku premiera Kopacz przekazała koordynację i nadzór nad służbami specjalnymi szefowi swojej kancelarii. Cichocki już wcześniej nadzorował służby, gdy od 2011 r. pełnił funkcję ministra spraw wewnętrznych. Gdy w 2013 r. został szefem kancelarii premiera Tuska, nadzór trafił do jego następcy - nowego szefa MSW Bartłomieja Sienkiewicza, który był autorem koncepcji zmian.W lipcu Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie niejednogłośnie zakwestionował niektóre podstawy prawne kontroli operacyjnej, m.in. brak niezależnej kontroli pobierania billingów przez służby, brak zasad niszczenia podsłuchów osób zaufania publicznego. Niekonstytucyjne przepisy stracą moc po 18 miesiącach.W wyroku TK uznał, że brak niezależnej kontroli zewnętrznej pobierania przez dziesięć uprawnionych do tego służb danych telekomunikacyjnych obywateli "stwarza ryzyko nadużyć" i świadczy o "niedostatecznych gwarancjach proceduralnych". Według TK takim organem kontrolnym nie musi być sąd, ale ma to być organ niezależny od rządu i od samych służb.Za niekonstytucyjne uznano też przepisy ustaw co do kontroli operacyjnej w zakresie, w jakim "nie przewidują gwarancji niezwłocznego i protokolarnego zniszczenia materiałów, co do których nie uchylono tajemnicy" - dotyczy to szczególnie podsłuchów wobec adwokatów, dziennikarzy, lekarzy i przedstawicieli innych zawodów zaufania publicznego, zobowiązanych do zachowania tajemnicy zawodowej.TK określił standardy konstytucyjności kontroli operacyjnej - według sędziów tak zdobyte informacje o jednostce mogą być zbierane i przechowywane tylko na podstawie precyzyjnego zapisu ustawy. Muszą istnieć przesłanki uzasadniające takie czynności operacyjno-rozpoznawcze, a ustawa musi określić rodzaje przestępstw ściganych w ten sposób. Ustawodawca powinien też określić środki techniczne i procedury kontroli oraz maksymalny okres trwania czynności operacyjnych wobec osób. Mają one prawo do poddania sądowej kontroli legalności tych czynności - podkreślił Trybunał. (PAP)ago/ mkr/ jbr/ mag/

Polecamy serwis: Kadry i płace

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK