REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłki przez internet - większa ochrona danych osobowych

Wniosek o zasiłek przez internet/ Fot. Fotolia
Wniosek o zasiłek przez internet/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

MPiPS wycofuje się z części zapisów dot. ubiegania się o zasiłki przez internet. Zmienione zapisy dotyczą możliwości sięgania przez pracowników socjalnych do danych objętych tajemnicą bankową.

Pracownicy socjalni nie będą mieli dostępu do informacji objętych tajemnicą bankową - zdecydowało MPiPS, które pracuje nad projektem ustawy umożliwiającej ubieganie się o zasiłki przez internet. Wątpliwości ws. tego zapisu zgłaszali m.in. GIODO oraz Fundacja Panoptykon.

REKLAMA

Złożenie przez internet wniosku o przyznanie zasiłku, elektroniczna wymiana informacji pomiędzy urzędami, przeprowadzanie wywiadu środowiskowego za pomocą e-kwestionariusza - to niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez resort pracy w nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Projekt obejmuje również zmiany w ustawach: o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, o pomocy społecznej, o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, w Prawie o ruchu drogowym, Prawie bankowym i w ustawie o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych.

W czasie konsultacji projekt został skrytykowany m.in. przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Fundację Panoptykon. Interpelację w sprawie tego projektu - szczególnie zapisów umożliwiających pracownikom opieki społecznej sprawdzanie, ile wnioskujący o pomoc ma oszczędności na koncie - wystosował do szefowej rządu poseł Maks Kraczkowski (PiS).

W odpowiedzi na jego wątpliwości wiceminister pracy i polityki społecznej Elżbieta Seredyn poinformowała, że zmiany dotyczące pozyskiwania informacji z banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych zostaną wycofane z projektu, "w związku z otrzymanymi uwagami oraz koniecznością dokonania dodatkowych szczegółowych analiz w zakresie związanym z ryzykiem niekonstytucyjności zaproponowanych rozwiązań oraz szeregiem ewentualnych dodatkowych zmian, jakie należałoby wprowadzić, aby to ryzyko zminimalizować".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Kadry i płace

Prawnik z Fundacji Panoptykon Jędrzej Niklas w rozmowie z PAP pozytywnie ocenił decyzję resoru. "Jednak wycofanie się z pozyskiwania informacji objętych tajemnicą bankową to za mało" - podkreślił.

Jego zdaniem ministerstwo powinno w ogóle wycofać się z propozycji zmian dotyczących uzyskiwania przez pracowników socjalnych informacji od innych instytucji i podmiotów - szczególnie pracodawców czy placówek ochrony zdrowia.

"Obowiązujące upoważnienia pracowników socjalnych są wystarczające, by wyjaśnić wątpliwości związane z uprawnieniami do zasiłków. Dodatkowo, ośrodki pomocy społecznej, tak samo jak nie mają warunków do przetwarzania informacji objętych tajemnicą bankową, tak również nie powinny gromadzić danych objętych tajemnicą lekarską. Chcielibyśmy również, by resort pracy wziął pod uwagę zastrzeżenia nasze oraz GIODO, dotyczące system informatycznego Emp@tia, który zakłada przetwarzanie na szczeblu centralnym danych o beneficjantach pomocy społecznej" - dodał Niklas.

Jak podkreśla resort, zaproponowane zmiany mają m.in. usprawnić proces składania wniosków i przyznawania świadczeń rodzinnych z funduszu alimentacyjnego oraz z pomocy społecznej. W tym celu wprowadzona ma zostać możliwość składania dokumentów przez internet oraz wymiany informacji pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w ten proces drogą elektroniczną. Umożliwi to m.in. funkcjonowanie portalu „Emp@tia - Platforma komunikacyjna obszaru Zabezpieczenia Społecznego".

Organy realizujące świadczenia byłyby zobowiązane do samodzielnego uzyskiwania od innych podmiotów informacji i dokumentów niezbędnych do wydania decyzji w sprawie świadczeń. Obecnie to wnioskodawcy muszą przedstawiać urzędnikom różnego rodzaju zaświadczenia i informacje; po zmianach część informacji będzie pobierana bezpośrednio z systemów zewnętrznych. Instytucje realizujące ustawy, na mocy których przyznawane są świadczenia, będą mogły też korzystać z danych gromadzonych w rejestrach MPiPS.

Nowela uszczegółowić ma także katalog podmiotów, do których pracownik socjalny lub kierownik ośrodka pomocy społecznej mogą wystąpić z wnioskiem o udzielenie informacji, które mają znaczenie dla decyzji w sprawie świadczeń. Po wprowadzeniu zmian w tym katalogu znajdą się m.in. jednostki sektora finansów publicznych, w tym sądy, policja, ZUS, KRUS i organy administracji publicznej, a także kuratorzy sądowi, pracodawcy, podmioty lecznicze, placówki edukacyjne i organizacje pozarządowe.

W opinii Panoptykonu takie bardzo szerokie i ingerujące w intymne życie obywateli kompetencje mogą naruszać konstytucję. Fundacja wskazywała, że propozycje te nie zawierają gwarancji istotnych z punktu widzenia ochrony prywatności.

Podobne zastrzeżenia miał GIODO. W swojej opinii dla resortu pracy Wojciech Wiewiórowski wskazywał m.in. na fakt, że projekt w obecnym kształcie doprowadzi do stworzenia, poza rejestrem centralnym, regionalnych zbiorów danych o dużej wrażliwości. "Niezbędnym będzie właściwe ich zabezpieczenie oraz przestrzeganie przez administratorów szeregu obowiązków wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, ale przede wszystkim przepisów prawnych istotnych dla ich funkcjonowania" - podkreślił.

"Projektodawca powinien zweryfikować, czy istnieją cele i niezbędność dla uzasadnienia tak szerokiego zakresu udostępniania danych, zwłaszcza danych wrażliwych, których przetwarzanie jest regulowane w art. 27 ustawy o ochronie danych osobowych" - sugeruje Wiewiórowski.

W jego opinii artykuł zobowiązujący organy przyznające świadczenia do samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji może spowodować naruszenie ochrony danych poprzez umożliwienie nieuprawnionego wglądu w dane osób, które nie zwracały się o świadczenia rodzinne.

Przypomina, że ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przewiduje tryb wnioskowy w dostępie do danych zgromadzonych w rejestrze publicznym, w zakresie niezbędnym do realizacji określonych zadań. "Jest to szczególnie istotne w obliczu przetwarzania danych wrażliwych związanych m.in. z pomocą rodzinie i osobom niepełnosprawnym" - zwraca uwagę.

GIODO ma także zastrzeżenia do przepisu umożliwiającego korzystanie przez zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności z danych o kwalifikacjach i umiejętnościach zawodowych oraz doświadczeniu zawodowym, a także o posiadaniu statusu bezrobotnego i pobieraniu świadczeń z tym związanych. Sugeruje, że takie dane nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania mającego na celu potwierdzenie stanu zdrowia. "Dopuszczenie przetwarzania takich danych wydaje się sprzeczne z zasadą adekwatności danych" - przekonuje.

Jego zdaniem należy rozważyć możliwie precyzyjne określenie w projekcie celów, dla których będą przetwarzane dane osobowe; będzie to zgodne z zasadą celowości, ujętą w ustawie o ochronie danych osobowych. "Zgodnie z tym postanowieniem dane osobowe powinny być zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami" - podkreśla.

GIODO zastrzegł sobie możliwość składania dalszych uwag z powodu "złożoności przedstawionych propozycji".

Także Panoptykon zamierza dalej monitorować prace nad projektem. "Chcemy na razie poznać dokładne brzmienie nowej wersji projektu. Wówczas na pewno przedstawimy kolejną opinię prawną. Jeżeli MPiPS nie wycofa się ze swoich propozycji, będziemy starali się przekonać parlamentarzystów do naszych argumentów" - zapowiedział Niklas.(PAP)

Zobacz również: Wniosek o zasiłek przez internet

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA