REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze ulgi we wpłatach na PFRON w 2016 r.

niepełnosprawność, PFRON/ fot. Fotolia
niepełnosprawność, PFRON/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2016 roku zmienią się zasady udzielania ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mają one być obniżone. Zdaniem Konfederacji Lewiatan mniejsze ulgi we wpłatach ograniczą nadużycia w zatrudnianiu niepełnosprawnych.

Konfederacja Lewiatan: pierwszy krok do naprawy systemu

REKLAMA

Sejm znowelizował ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmienią się zasady udzielania ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mają one być obniżone. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe regulacje nie spełniają wszystkich oczekiwań, ale mogą być pierwszym krokiem do naprawy systemu.

REKLAMA

Ustawodawca zdecydował się na ten krok w związku z nadużywaniem przez część firm dotychczas funkcjonujących przepisów. Ustawa wejdzie w życie w lipcu 2016 roku - oznacza to, że legislator przewidział 9 miesięczne vacatio legis pozwalające wszystkim przedsiębiorcom odpowiednio przygotować się do nowego stanu prawnego.
Każde przedsiębiorstwo, które zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, w przypadku zrezygnowania z usług pracowników niepełnosprawnych, zobowiązane jest dokonywać comiesięcznych wpłat na PFRON. Powyższe wpłaty na Fundusz można jednak obniżyć współpracując z firmami lub spółdzielniami zatrudniającymi niepełnosprawnych , na przykład w ramach zakupu usług lub produktów. Niestety, przeprowadzone przez PFRON kontrole wyraźnie wskazują na słabość funkcjonującego systemu.
Uprawnienie pracodawców niepełnosprawnych z najpoważniejszymi schorzeniami do przyznawania kontrahentom ulg we wpłatach na Fundusz miało bowiem zwiększyć dostępność rynku pracy dla tych osób. Tymczasem stało się elementem przewagi konkurencyjnej na rynku.

Gwałtowny wzrost wartości udzielanych ulg i zwiększająca się dziura w budżecie Funduszu z tego tytułu nie przekłada się na wzrost w zatrudnieniu jednej z najbardziej potrzebujących grup społecznych w naszym kraju.

- Źle skonstruowane przepisy doprowadziły do sytuacji, w której firmy - postępujące zgodnie z intencją ustawodawcy - traciły kosztem firm wykorzystujących luki w prawie. Jeszcze więcej tracił sam PFRON, którego budżet mógł w skali roku stopnieć nawet o kilkaset milionów złotych. Zmiany w ustawie mogą zlikwidować te patologie - dzięki odpowiednim regulacjom można nie tylko unormować poziom środków, które przedsiębiorstwa powinny przekazywać Funduszowi, ale także monitorować prawidłowość udzielanych ulg. Konfederacja Lewiatan wspiera wszelkiego rodzaju aktywności, które prowadzą do sprawiedliwego funkcjonowania podmiotów na rynku, w szczególności mając na względzie aktywizację osób, którym grozi trwałe wykluczenie z rynku pracy - mówi Marek Kowalski, ekspert Konfederacji Lewiatan oraz członek Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku ds. Osób Niepełnosprawnych.

Warto zauważyć, że członkowie Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku ds. Osób Niepełnosprawnych wyrazili poparcie dla obniżenia ulgi we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W skład Rady wchodzą przedstawiciele następujących organizacji:
- Forum Związków Zawodowych Zarząd Główny,
- Fundacja Aktywnej Rehabilitacji „FAR",
- Konfederacja Lewiatan,
- Ogólnopolska Federacja Organizacji Osób Niesprawnych Ruchowo,
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ),
- Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON),
- NSZZ „Solidarność",
- Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.
Zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie ulg we wpłatach na Fundusz mają polegać na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wprowadzeniu obowiązku przekazywania Funduszowi informacji o udzielonych ulgach. Sprawne monitorowanie tego typu komunikatów pozwoli szybciej wykryć potencjalne nieprawidłowości.

2. Obniżeniu podstawy wyliczenia udzielanych ulg do poziomu najniższego wynagrodzenia. Bazę stanowić będzie poziom minimalnego wynagrodzenia z roku poprzedniego (w 2016 roku będzie to wielkość 1750 zł brutto). Ograniczy to nadużycia związane z wyliczaniem ulg.

3. Ograniczeniu możliwości pokrywania zobowiązań wobec PFRON ulgami z 80% do 50% kwoty uzyskanych obniżek (pozostałe 50% zobowiązań pracodawca będzie musiał zapłacić do Funduszu). Ograniczy to presję na budżet Funduszu, rozkładając w czasie wykorzystanie udzielonych ulg.

Zobacz również: Korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych

4. Ograniczeniu czasu na wykorzystanie uzyskanych ulg do 6 miesięcy. Zmniejszy to możliwość kumulowania ulg do wykorzystania w przyszłości, a pośrednio zmniejszy ich wpływ na budżet PFRON.
Te zmiany powinny pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie pracodawców zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Zmiany w formule wyliczenia powodują, że aby dalej udzielać klientom ulg na obecnym poziomie, przedsiębiorcy muszą zwiększyć udział osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wśród zatrudnionych.

Równocześnie zmniejszenie możliwości rozliczania wpłat do PFRON ulgą z 80% do 50% spowoduje wzrost zatrudnienia osób niepełnosprawnych w firmach korzystających dotychczas z istotnych obniżek. Należy liczyć, że pozwoli to odwrócić obecny trend. Biorąc pod uwagę statystyki z ostatnich lat, wielkość ulg rosła w zatrważającym tempie, przy jednoczesnej stagnacji we wzroście zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W okresie ostatnich dwóch lat średniomiesięczne zatrudnienie osób niepełnosprawnych - w firmach sprzedawców, wystawiających informacje o udzieleniu ulgi - spadło z 96 tysięcy w roku 2013 do 92 tysięcy w 2015 r.

Zmiany ograniczą również wykorzystywanie mechanizmów udzielania ulgi w celu zdobywania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa. W przeszłości dochodziło do sytuacji, w których firmy mogły zawyżać cenę swojej oferty, a mimo to była ona dla klientów bardziej atrakcyjna niż dużo tańsze rozwiązania konkurencji, gdyż firmy te udzielały swoim klientom wysokich ulg we wpłacie na PFRON. W ten sposób za jedno stanowisko osoby niepełnosprawnej Fundusz płacił dwa razy: raz bezpośrednio - w postaci refundacji kosztów pracy pracowników niepełnosprawnych, a drugi raz pośrednio - przez zwolnienie z obowiązkowej wpłaty na PFRON.

Tym samym - w wyniku wykorzystywania przez część przedsiębiorstw luki prawnej oraz nieracjonalnego sposobu przyznawania ulg - do PFRON nie wpłynęło:
• w roku 2013 - 503,6 mln zł,
• w roku 2014 - 614, 2 mln zł
• w roku 2015 - szacunkowa wartość na poziomie prawie 740 mln zł

Zdaniem Konfederacji Lewiatan kontynuowanie takiej praktyki w krótkim czasie doprowadziłoby do zapaści finansowej Funduszu. Tym samym zabrakłoby środków na aktywizację niepełnosprawnych oraz ich rehabilitację. To z kolei mogłoby skutkować dalszą redukcją zatrudnienia - z uwagi na brak osób gotowych do podjęcia pracy po przeprowadzonej rehabilitacji.

Sejm zdecydował się zmniejszyć poziom możliwych do wykorzystania ulg po stronie nabywcy do 50%. Dalej możliwe jest więc rozliczenie całej otrzymanej zniżki, a jedynie jest ono odroczone w czasie. Zdaniem Konfederacji Lewiatan - z uwagi na realia biznesowe - próg ulg na Fundusz powinien zostać skonstruowany inaczej - sprzedawca powinien udzielać ich maksymalnie na poziomie 30%.

- Trzeba jasno powiedzieć, że wprowadzone zmiany nie spełniły wszystkich naszych oczekiwań. Zwiększenie transparentności udzielania ulg i stworzenie mechanizmu ich bieżącej kontroli przez Fundusz oceniamy jednak pozytywnie - dodaje Marek Kowalski.

Więcej informacji na www.konfederacjalewiatan.pl

Polecamy serwis: Kadry i płace

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA