| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Środki ochrony prawnej > Jak dokonać zmiany umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego

Jak dokonać zmiany umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego

Czy do okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, można zaliczyć zmiany stanu prawnego?


Prawo zamówień publicznych co do zasady zakazuje dokonywania zmian postanowień umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Jednak zgodnie z art. 144 prawa zamówień publicznych wprowadzanie zmian do umowy jest dopuszczalne, gdy konieczność ich wprowadzenia wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub gdy zmiany te są korzystne dla zamawiającego. Wspomniany w przepisie brak możliwości przewidzenia danych okoliczności powinien mieć charakter obiektywny. Według Urzędu Zamówień Publicznych za takie okoliczności uważać można zjawiska gospodarcze zewnętrzne w stosunku do stron umowy i w pełni od nich niezależne, jak istotny wzrost cen materiałów czy ograniczenie dostępności surowców. Za okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, uznać należy również zmiany stanu prawnego, które wpływają na pozycję strony, jednak tylko takie zmiany, o których strony nie mogły wiedzieć w chwili zawierania umowy. Dla przykładu można podać, że obniżenie ceny nie zawsze jest dla zamawiającego korzystne. Jeżeli bowiem zredukowanie wysokości wynagrodzenia związane będzie z modyfikacją innych istotnych elementów zamówienia, to jednoznaczna ocena charakteru zmian może okazać się kłopotliwa. Trzeba przy tym pamiętać, że zmiana dokonana przez strony w sposób sprzeczny z art. 144 prawa zamówień publicznych będzie z mocy prawa nieważna. W takim przypadku strony pozostaną więc związane pierwotną treścią umowy, przy czym zamawiający narażony jest wówczas na karę pieniężną za naruszenie przepisów ustawy (art. 200 ust. 1 pkt 4 prawa zamówień publicznych).

Ograniczenia co do dokonywania zmian umowy, wyrażone w prawie zamówień publicznych, wiążą wykonawcę oraz zamawiającego, natomiast nie są wiążące dla sądu. Wobec braku porozumienia stron, czyli braku zgodnego oświadczenia woli wykonawcy i zamawiającego co do zmiany treści umowy, zastosowanie znaleźć może art. 3571 k.c. Przepis ten normuje zakres ingerencji sądu w stosunek prawny w ramach tzw. klauzuli rebus sic stantibus. Zgodnie z tą regulacją, jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy.


JAROSŁAW CHAŁAS

radca prawny i partner zarządzający w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc-budzetowa.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK