| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Strony umowy > Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych

Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych

Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie – w szczególności cen i (jeżeli zachodzi taka potrzeba) przewidywanych ilości. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania takiej umowy.

Jeśli przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) nie stanowią inaczej, specyfikacja istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) zawiera również maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową – jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie takiej umowy.

Zamawiający może podpisać umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem (art. 99 upzp). Taką umowę zawiera się na okres nie dłuższy niż 4 lata. Wyjątkowo, ze względu na przedmiot zamówienia i szczególny interes zamawiającego, umowa taka może być zawarta na okres dłuższy. Ale o zawarciu umowy ramowej na okres dłuższy niż 4 lata zamawiający powinien niezwłocznie zawiadomić Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – podając wartość i przedmiot umowy oraz uzasadnienie faktyczne i prawne. Zasadą jest, że umowę ramową zawiera się z co najmniej trzema wykonawcami, chyba że oferty niepodlegające odrzuceniu złożyło mniej wykonawców. Umowę ramową można jednak podpisać z jednym wykonawcą, jeżeli z przyczyn technicznych lub organizacyjnych zawarcie umowy z większą liczbą wykonawców byłoby dla zamawiającego niekorzystne. Przy czym zamawiający nie może wykorzystywać umowy ramowej do ograniczania konkurencji.

ZAPAMIĘTAJ!

Udzielając zamówienia, zamawiający może dokonać zmiany warunków zamówienia w stosunku do określonych w umowie ramowej, jeżeli zmiana ta nie jest istotna. Zamawiający nie może natomiast dokonać zmiany kryteriów oceny ofert określonych w umowie ramowej.

Na podstawie art. 101 ust. 4 upzp, do zamówień, których przedmiot jest objęty umową ramową, nie stosuje się art. 26 upzp, który nakazuje zamawiającemu żądać od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Wobec zamówień tych nie jest także stosowany art. 169 ust. 2 upzp. Przepis ten stanowi, że Prezes UZP przeprowadza kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy (kontrola uprzednia), jeżeli wartość zamówienia albo umowy ramowej dla:

1) robót budowlanych – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro,

2) dostaw lub usług – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro.

Umowy ramowe w administracji rządowej

Zamawiający z administracji rządowej mogą udzielać zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego – jeżeli umowa ramowa to przewiduje. Centralny zamawiający może dokonywać czynności również na potrzeby innych zamawiających.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »