| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Strony umowy > Zaliczka w zamówieniach publicznych

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Aktem prawnym, który w głównej mierze reguluje zagadnienia wydatkowania środków publicznych przez jednostki należące do sektora finansów publicznych, jest ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ufp). Zgodnie z art. 44 ust. 1 ufp, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

1) ustawie budżetowej,

2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,

3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (art. 44 ust. 2 ufp). Z kolei zasady wydatkowania środków publicznych określają przepisy art. 44 ust. 3 ufp.

Wydatki publiczne powinny być wydatkowane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów,

2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,

3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.) stanowi w art. 734, że jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki. Obowiązek udzielenia przyjmującemu zlecenie zaliczki związany jest z obowiązkiem pokrywania ponoszonych przez niego wydatków i istnieje również w przypadku zlecenia o charakterze nieodpłatnym.

Obowiązek udzielenia zaliczki istnieje, gdy wystąpią dwie przesłanki:

1) prawidłowe wykonanie zlecenia wymaga wydatków,

2) przyjmujący zlecenie zażądał udzielenia zaliczki.

W przypadku umów cywilnoprawnych zaliczka spełnia zasadniczo dwie funkcje:

1) wzmacnia pozycję dłużnika świadczenia pieniężnego, ułatwiając mu tym samym spełnienie tego świadczenia,

2) spełnia funkcje płatnicze (zostaje udzielona na poczet później wymagalnego świadczenia pieniężnego poprzez sfinansowanie nakładów wykonawcy).

ZAPAMIĘTAJ!

Zaliczka nie ma charakteru kaucyjnego z uwagi na to, że nie spełnia funkcji zabezpieczającej względem zobowiązania podstawowego.

W praktyce przedmiotem zaliczki są wyłącznie pieniądze (w odróżnieniu od zadatku, który może mieć również charakter niepieniężny). W odróżnieniu od zadatku, który powinien być dany przy zawarciu umowy pod rygorem bezskuteczności całego zobowiązania, zaliczka może być wypłacona później, a uchylenie się przyrzekającego od wydania uzgodnionej sumy zaliczki nie pociąga za sobą nieważności umowy podstawowej, uzasadniając jedynie odpowiedzialność odszkodowawczą.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYNAGRODZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »