REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak pełnomocnictwa w chwili podpisania oferty

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne, pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne, pełnomocnictwo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oferta w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Co w sytuacji, gdy pełnomocnik nie był umocowany przez wykonawcę w chwili podpisania przez niego oferty?

REKLAMA

Co do zasady wykonawcy, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia, mogą ustanowić pełnomocnika, do reprezentowania ich w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wynika to wprost z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych  (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późń. zm.). Pełnomocnik winien legitymować się pełnomocnictwem, z którego wynikałoby, iż może reprezentować tych wykonawców w tym postępowaniu. Powstaje jednak problem, co w sytuacji, gdy pełnomocnik tych wykonawców, podpisał ofertę, ale nie przedłożył pełnomocnictwa, z którego wynikałoby, iż został umocowany do reprezentacji tych wykonawców.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 20 marca 2015 r., sygn. akt: KIO 438/15 (LEX nr 1677959) wskazała, iż: „oczywistą jest ogólna zasada, że oferta  w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Do złożenia oferty niezbędne jest posiadanie przez osoby składające w imieniu wykonawcy oświadczenie  woli w przedmiocie udziału w postępowaniu, a także w przedmiocie zaoferowania wykonania przedmiotu zamówienia stosownego umocowania w dacie składania ofert. W przeciwnym bowiem wypadku nie będziemy mieli do czynienia ze złożeniem oferty. Nie bez powodu przy tym ustawodawca stawia w systemie zamówień publicznych bardzo kategoryczny wymóg złożenia oferty w nieprzekraczalnym terminie składania ofert. Konsekwencją powyższego jest konieczność posiadania takiego umocowania w dacie składania ofert.”

Zobacz również: Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wynika z powyższego, iż pełnomocnik w/w wykonawców winien legitymować się pełnomocnictwem, z którego wynikałoby, że może reprezentować tych wykonawców w momencie podpisania oferty. Czyli jeżeli dla przykładu oferta  została podpisana przez pełnomocnika w dniu 1 stycznia 2015 r., to z dokumentu pełnomocnictwa również winno wynikać, iż pełnomocnik został umocowany nie później niż w dniu 1 stycznia 2015 r.

W przypadku gdy pełnomocnik nie załączył do podpisanej przez niego oferty pełnomocnictwa, to zamawiający wezwie takiego pełnomocnika do uzupełnienia braków oferty, poprzez przedłożenie pełnomocnictwa. Częstym błędem tych pełnomocników jest przesyłanie zamawiającemu pełnomocnictwa z datą późniejszą niż dzień podpisania oferty. Wystarczy jak wykonawcy umocują pełnomocnika, ale nie wręczą mu pełnomocnictwa. W związku z czym na skutek wezwania pełnomocnika przez zamawiającego do przedłożenia tego pełnomocnictwa, pełnomocnik ten zwróci się do wykonawców, aby podpisali mu dokumentu pełnomocnictwa, aby mógł gdyż musi uzupełnić braki formalne oferty. Przez przeoczenie często wykonawcy wystawiają pełnomocnictwo, w dniu jego podpisu. Czyli w dacie późniejszej niż podpisana oferta . Takie pełnomocnictwo, nie będzie poczytane przez zamawiającego za uzupełnienie braków formalnych, gdyż wynika z niego wyłącznie, iż pełnomocnik jest umocowany przez wykonawców, na etapie uzupełniania braków formalnych, ale nie był umocowany w dniu podpisania oferty. Czyli oferta nie została podpisana przez właściwe osoby. W związku z czym zamawiający odrzuci ofertę wykonawców z przyczyn formalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    REKLAMA

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    REKLAMA

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA